Muzică transformată, de Gabriel Bebeşelea, în cuvinte
Dirijor de talie internaţională de foarte tânăr, după ce în 2011 devenise cel mai tânăr dirijor principal din România, Gabriel Bebeşelea a devenit şi autor al unui volum, numit Musica ricercata. Sau 11 povestiri muzicale surprinzătoare, publicat la Humanitas.
Lansarea volumului, un evebiment organizat de Humanitas, va avea loc vineri, 11 octombrie, de la ora 18, la Ateneul Român, în prezenţa lui Gabriel Bebeşelea. La eveniment vor vorbi Gabriel Liiceanu şi Vlad Zografi. Intrarea la eveniment este liberă, în baza unei rezervări care poate fi făcută la acest link.
Musica ricercata este o lucrarea pentru pian a lui György Ligeti, care sintetizează și reunește stiluri diferite, fiind un fel de istorie concentrată a muzicii – principiu organizator care l-a inspirat pe Gabriel Bebeșelea în înfiinţarea unui ansamblul de muzică veche şi în crearea unui festival cu același titlu.
Cercetând partituri originale și documente de arhivă, el scoate la iveală o reţea de legături între muzicieni născuţi pe teritoriul de azi al României (Béla Bartók, György Ligeti, Hans Bergel) sau având tangenţe cu el (Franz Liszt, Johannes Brahms, Joseph Joachim), și demonstrează, cu pasiune și acribie, că e o enormă greșeală să ignorăm compoziţiile nepublicate ale lui George Enescu.
„V-ați pus vreodată întrebarea (inocentă) cum de se pot folosi cuvinte atunci când ești chemat să spui ceva despre muzică? Eu da, și l-am întrebat și pe Gabriel Bebeșelea, rugându-l, dacă se poate, să-mi răspundă în scris. A făcut-o sub forma acestor 11 povestiri «muzicale». Cunoscându-l cu ocazia Centenarului Monica Lovinescu, când, la Ateneu, a dirijat Concertul pentru pian nr. 3 al lui Beethoven, reîntâlnindu-ne apoi în repetate rânduri, am ajuns să mă întreb dacă nu cumva aveam în față un puer aeternus, în sensul în care vorbește Jung despre creatorii «veșnic copii», care «înverzesc și înfloresc într-o abundență inepuizabilă», purtați în tot ce fac «pe aripile unui limbaj strălucitor». L-am cunoscut, așadar, cum era și firesc, dirijând, parcă vrând mai întâi să-mi arate ce este muzica. Apoi, și-a amintit de întrebarea mea. Și vrând să mă ajute să înțeleg cum de se pot folosi cuvinte atunci când ești chemat să spui ceva despre muzică, a scris această carte. Nu pot, împreună cu cititorii, decât să-i mulțumesc”, spune Gabriel Liiceanu.
Născut în 1987, la Sibiu, Gabriel Bebeşelea este absolvent cu „summa cum laudae” al Academiei de Muzică „Gheorghe Dima”, din Cluj-Napoca (în 2010), la clasa profesorului Petre Sbârcea, bursier la Royal Concertgebouw Orchestra Amsterdam (2011), master al Universităţii Naţionale de Muzică Bucureşti absolvit la clasa de dirijat orchestră a lui Horia Andreescu (2012), cu o lucrare coordonată de Horia Andreescu, doctor, „summa cum laudae”, al aceleiaşi universităţi (2018), cu teza Cercetarea manuscriselor compoziționale, premisa și miza interpretării conducerii, sub îndrumarea prof. univ. Dan Dediu, şi absolvent unor cursuri postuniversitare la Universitatea de Muzică şi Artele Spectacolului din Viena, la clasa profesorului Mark Stringer.
A fost dirijor principal al Operei din Iaşi (2011), an în care fusese desemnat cel mai tânâr dirijor din România, dirijor principal al Operei Române din Cluj (2015), dirijor în rezidenţă al Filarmonicii „Banatul” din Timişoara (2023), dirijorul principal al Filarmonicii „Transilvania” din Cluj-Napoca, în prezent.
A dirijat atât în România – la Filarmonica „George Enescu” din Bucureşti, Orchestra Naţională Radio, Orchestra de Cameră Radio și Filarmonica de Stat Sibiu –, cât şi pe mari scene ale lumii – Philharmonia Orchestra şi Royal Philharmonic Orchestra din Londra, Rundfunk-Sinfonieorchester şi Konzerthausorchester din Berlin, Tonkünstler-Orchester Niederösterreich, Ulster Orchestra Belfast, State Academic Symphony Orchestra of Russia, Tchaikovsky Symphony Orchestra Moscova, Orchestra Naţională Filarmonică Rusă, Singapore Symphony Orchestra, Orchestre National du Capitole de Toulouse, Orchestra Simfonică din Barcelona.
Printre soliștii cu care colaborează se numără Sarah Chang, Ray Chan, Simon Trpčeski, Robert Levin, Valentina Lisitsa, Leticia Moreno, Sayaka Shoji, Boris Giltburg, Dimitri Ashkenazy, Alexandra Dariescu, Daniel Ciobanu, Alexandru Tomescu, Simon Trpčeski.
În 2017, pentru a realiza proiecte de reviriment muzical, a înființat ansamblul de muzică veche Musica Ricercata, iar din 2019, este director artistic al festivalului omonim.
Alături de Rundfunk-Sinfonieorchester Berlin a înregistrat, în 2018, în premieră mondială, un CD cu Pastorale – Fantaisie pour petite orchestre și oratoriul Strigoii, de George Enescu.
Este fondatorul şi directorul artistic al ansamblului de muzică veche și nouă Musica Ricercata – un colectiv artistic internațional dedicat reprezentațiilor avizate istoric ale unor compoziții muzicale de la baroc la epocile moderne, îndeosebi de muzică veche –, înfiinţat în 2018.
A obţinut deja o serie de premii, printre care Premiul „Cel mai bun dirijor” la Gala Premiilor Operelor Naționale Române (2014), Premiul I la Concursul de dirijat „Lovro von Matačić” (Zagreb, 2015), premiul I la Concursul de dirijat „Jeunesses Musicales” (București, 2011). A fost semifinalist la Concursul de dirijat „Donatella Flick” (London Symphony Orchestra, 2014) și la Concursul „Gustav Mahler”, (Bamberg Symphony, 2016).
- Recomandare de lectură: Gabriel Bebeşelea: „Fiecare lucrare trebuie să ne curgă prin vene”
Urmăriți Puterea a Cincea și pe Google News