Valiza cu bani pentru manipulatori


Valiza cu arginți ca preț al independenței mass-media subminează democrația, așa cum valiza cu bani a lui Becali submina fotbalul și sportul.

 

Din interiorul PSD au ieșit la suprafață tentaculele caracatiței care se întind în presă. La vârful partidului s-au auzit voci sătule de „șobolăneala” lui Dragnea și a camarilei sale sau, pur și simplu, decise să folosească în lupta pentru putere arma dezvăluirilor incomode.

Așa a aflat opinia publică un adevăr semnalat în repetate rânduri de Revista 22 și de presa nealiniată Puterii, și anume că PSD, în complicitate cu ALDE și UDMR, dirijează bani publici către canale de știri și publicații transformate în instrumente de propagandă. Banii merg la Antena 3 & Trustul Intact, la RTV, la DC News, prin contractele încheiate de firmele lui Chirieac, către alte șmecherii online ca Luju, inventate anume să arunce pe piață știri false, informații distorsionate sau să abată agenda media spre subiecte irelevante.

Înregistrat pe ascuns într-o ședință, vicepreședintele PSD, Adrian Țuțuianu (exclus ieri din PSD – n.r.), li se plângea confraților dâmbovițeni că „la Antena 3 n-am mai putut să ieşim, că s-au plătit două milioane de euro. Eu trebuia să fiu joia trecută la ora 18, la Stoicescu, nu m-au mai vrut.” Oricât s-a zburlit Antena 3 amenințându-l pe Țuțuianu cu justiția, este bine-cunoscut sistemul de corupție prin care Trustul Intact al condamnatului Dan Voiculescu a devenit măciuca preferată a infractorilor de la putere. Să nu uităm că, prin 2008, televiziunea făcea parte, negru pe alb, din protocolul pentru locuri pe liste dintre PC, partidul zero al lui Voiculescu, și PSD. Textul protocolului, semnat de Liviu Dragnea, pe atunci secretar general, era explicit: „Partidul Conservator va sprijini mediatic promovarea Alianței dintre cele două partide și va evita apariția situațiilor care pot conduce la afectarea negativă a imaginii Alianței politice și, respectiv, a celor două partide.” E de înțeles că milioanele vârâte pe ușa din dos a afacerilor necurate trasează sarcini clare și stabilesc tabuuri obligatoriu de respectat. Practic, de atunci și până azi, Antena 3 și RTV a fugarului Ghiță stau la dispoziția vătafului PSD, care intră când vrea în studio, decide ce/cine are voie și cine nu, face agenda. Televiziunea publică, devenită de stat, este ținută din hățuri prin finanțarea guvernamentală și prin conducerea fidelă partidului.

Țuțuianu nu e singurul martor vocal al subjugării presei. Corina Crețu, comisar european, mulțumea recent pe Facebook jurnaliștilor pentru sprijin „în ciuda contractelor pe sume incredibile pe care le primesc de la ministerele Guvernului pentru denigrarea tuturor care nu se aliniază directivelor partidului”. S-a speriat ea însăși de adevărul rostit și a șters repede textul.

N-a trecut mult și G4 Media titra edificator că Rovana Plumb pregătește din fonduri europene o „mega-licitație de 10 milioane de lei pentru mogulii TV”. Jurnaliștii G4 Media au aflat că banii sunt destinați unei campanii publicitare derulate pe canale de știri cu acoperire națională, mai exact pe trei dintre acestea. Pot începe de pe acum pariurile.

Aflat în dușmănie cu Dragnea, care l-a luxat, Victor Ponta s-a hotărât să dezvăluie public ce ascundea când era premier: Bogdan Chirieac, „cutia de rezonanță” a intereselor pesediste, e plătit „gras” de Dragnea. Acum a devenit clar pentru Ponta cine îi sunt inamicii: „Adversarii mei sunt Dragnea și ziariștii care iau șpagă de la el ca să spună minciuni despre mine!”.

După ce a intrat în colimatorul denigrărilor, a venit timpul Gabrielei Firea să spună cum folosește Dragnea instrumentele mediatice subordonate pentru a-și distruge oponenții. Practica de a pune postacii să difuzeze mesaje otrăvite o ustură acum pe Firea: „Când este un anumit moment echipele de, să spunem, oameni care lucrează în acest domeniu (postacii) acționează și acum au fost puși practic unii dintre ei împotriva mea.” Manipularea inversă pe site-uri de partid a cazului Simonei Halep, aclamată pe Arena Națională în timp ce Gabriela Firea era huiduită, avea ca scop punerea primăriței într-o situație negativă. „Pentru ce să distorsionăm adevărul şi să comunicăm că nu eu am fost huiduită, ci Halep, noi cu asta ne ocupăm?”, se întreabă acum Firea.

Niciunul dintre liderii PSD deveniți vocali astăzi, când sunt direct afectați, n-au fost deranjați de aceste practici nocive, care distorsionează piața media, fac praf imaginea presei ca serviciu autonom de interes public și sporesc neîncrederea publicului în jurnaliști. Le-au practicat ei înșiși, au profitat de obediența unor trusturi de presă, cumpărând tăceri sau gudurături cu bani de la primărie, consilii județene, ministere pentru a-i împroșca pe adversari.

Valiza cu arginți ca preț al independenței mass-media subminează democrația, așa cum valiza cu bani a lui Becali submina fotbalul și sportul. Mai devreme sau mai târziu, dovezile corupției intrate în presă pe ușa mogulilor penali ies la iveală și vor primi sancțiunea meritată. Oricum, e cert că Dragnea „și-a dat foc la valiză”, cum formula hâtru un jurnalist de la Republica, după apariția valizei cu documente despre Tel Drum, investigate de Rise Project, sub genericul inspirat de „TeleormanLeaks”.

 

Articol publicat şi în Revista 22.

 


Articole din aceeaşi categorie:

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.