CNA la izolare, dezinformarea zburdă pe TV

Mai mult ca oricând în zilele pandemiei se vede cât de departe se situează membrii CNA de misiunea instituției. Numiți politic, aceștia veghează mai degrabă la propria piele și poziție, bine remunerată dealtfel și aducătoare de privilegii, decât la interesul public.

 

CNA are suficiente resurse tehnice să poată face monitorizare și ședințe online, să urmărească ce se întâmplă pe televiziuni și la radio și să frâneze cu mijloace legale infodemia.

Prin definiție și conform Legii Audiovizualului nr. 504/2002, Consiliul Național al Audiovizualului reprezintă „autoritatea unică de reglementare în domeniul serviciilor media audiovizuale”, fiind garantul „interesului public în domeniul comunicării audiovizuale”.

Mai mult ca oricând în zilele pandemiei se vede cât de departe se situează membrii CNA de misiunea instituției. Numiți politic, aceștia veghează mai degrabă la propria piele și poziție, bine remunerată dealtfel și aducătoare de privilegii, decât la interesul public. Lumea toată este îngrijorată de proliferarea știrilor false, a terapiilor miraculoase împotriva virusului ucigaș, a dezinformării prin mass-media care produce panică. S-a născut și un termen nou pentru acest fenomen: infodemie.

În ședința din 10 martie, când deja pandemia era la ordinea zilei, CNA analiza de zor Puterea dragostei și Teo Show, de pe Kanal D, emisiunea Cu văru’ nainte, de pe Etno TV, Star matinal, de pe Antena Stars, Românii au talent, de pe Pro TV și alte emisiuni de divertisment pe care le-a sancționat, așa cum meritau. Chiar dacă monitorizările veneau din februarie, pe televiziuni, mai ales pe RTV, acest OTV resuscitat, începeau să circule informații eronate, dezinformări legate de contagiune. Abia prin 19 martie, membrii Consiliului s-au trezit la realitate și au analizat cum s-a reflectat pe unsprezece televiziuni criza coronavirus. Clementă ca întodeauna cu favoriții, autoritatea a sancționat cu somație publică România TV, Antena 3, precum și TVR 2 și a interzis spotul publicitar de la Vel Pitar. De atunci CNA a suspendat orice activitate, limitându-se la anunțul pe site că spotul Grupului de Comunicare Strategică din 27 februarie va fi înlocuit pe televiziuni cu cel din 30 martie. Și gata!

Nu există scuză pentru retragerea de pe frontul infodemiei. CNA are suficiente resurse tehnice să poată face monitorizare și ședințe online, să urmărească ce se întâmplă pe televiziuni și la radio și să frâneze cu mijloace legale infodemia.

A ajuns ANCOM, la cererea Grupului de Comunicare Strategică, să scoată din circuit site-uri care inventau și distribuiau fake-news, în vreme ce membrii CNA se arată dezinteresați de ce se întâmplă în audiovizual, deși știu că românii petrec aproape cinci ore zilnic în fața televizorului pentru a se uita preponderent la știri, conform Media Factbook. Între 70 și 80% din repondenții studiului publicat în 2019 de Astra SES România afirmă că își iau știrile de la televizor. Audiențele televiziunilor de știri au crescut vertiginos în această perioadă, Digi 24 a făcut un salt spectaculos fiind creditat de publicul urban tânăr, însă rămân mari și audiențele unor talk-show-uri care vehiculează terorii ale conspirației, difuzând comentarii fanteziste și înșelătoare. Senzaționalismul aduce încă public la Antena 3, RTV sau Realitatea Plus, aceasta din urmă reșapând personaje politice din gama infracțională.

Criza generată de pandemie este un revelator de adevăr pentru sistem, guvernare, instituții. Consiliul Național al Audiovizualului își arată din plin înțepenirea instituțională, malformarea politică și, în cele din urmă, inutilitatea.

 

Articol publicat şi în Revista 22.

Print Friendly, PDF & Email
Publicitate



Articole din aceeaşi categorie:

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.