Manipularea circulă pe mapamond


brandusa armancaFiindcă tot a sosit iarna aprigă pe care o anunță în fiecare toamnă presa de la noi, plus mass-media bulgarilor, ungurilor, rușilor, slovacilor, polonezilor sau cehilor, este momentul să vorbim despre manipulare.

 

Cu câțiva ani în urmă, am mers pe firul știrii publicate de Agerpres că europenii s-ar putea confrunta cu cea mai grea iarnă „din ultimul mileniu“. Așa-zisa știre se baza pe declarațiile unor experți polonezi, care explicau, prin prognoze făcute de un meteorolog italian, că s-a încetinit Gulf Stream-ul în Golful Mexic, în consecință, Europa va îngheța. Iarna acelui an și cele care au urmat au fost blânde și secetoase. Totuși, știrea s-a perpetuat, presa făcându-se că ninge, când doar ploua. Mergând pe fir, am descoperit că experții polonezi nu existau, că meteorologul italian nu prognozase în viața lui așa ceva, iar informația pornea de la un site rusesc, făcând un cerc european prin presa imprudentă, dornică de senzație și prea leneșă să verifice.

De când cu fenomenul refugiaților, diverse ipoteze devin știri de groază. Motive de îngrijorare ar fi, dar informațiile și explicațiile raționale așteptate de consumatorii de presă sunt înlocuite cu mari cantități de detalii nerelevante, provocând emoție și făcând, voluntar sau involuntar, jocul terorismului. Europa are dilemele ei de securitate, agravate de dileme economice. Analize clare, documentări aprofundate și o bună comunicare publică pot descâlci ghemul pe înțelesul tuturor. Ce primim în locul acestora? Adesea primim manipulare în stil mare.

Mona Dârțu, publicistă cu experiență în domeniul economic și al managementului de presă, publică pe pagina sa de Facebook o probă crasă de manipulare. Ziarul Financiar aduce cititorilor săi din 17 ianuarie 2016 o știre „devastatoare”: Uniunea Europeană se destramă! Titlul exact este: „BREAKING NEWS. Toţi cetăţenii europeni primesc o veste devastatoare: Uniunea Europeană se destramă!”. Sursa indicată este agenția Mediafax, pe pagina căreia titlul sună un pic altfel: „Wall Street Journal: «Uniunea Europeană se destramă şi revine la divizări vechi de secole»”. Mona Dârțu a avut curiozitatea să meargă mai departe, căutând sursa inițială în ziarul american unde, ce să vezi? Titlul articolului este un citat din textul semnat de Robert D. Kaplan, „Europe’s New Medieval Map. As the European Union unravels, the continent is reverting to divisions that go back centuries”. În traducere ar fi: „Noua hartă medievală a Europei. Continentul se întoarce la divizări vechi de secole, așa cum lămurește Uniunea Europeană”. Niciunul dintre textele spre care te trimite navigarea nu justifică titlul alarmant că UE s-ar destrăma. Articolul lui Kaplan din WSJ este un comentariu despre incoerențele și ezitările actuale ale Europei și despre rolul SUA în restabilirea echilibrului. Nici concluzia sa nu este atât de radicală încât să prezică destrămarea: „Deceniile în care Europa era considerată stabilă, predicti-bilă şi apatică s-au încheiat. Harta continentului redevine medievală, dacă nu prin frontiere, atunci cel puţin prin atitudini şi alianţe politice. Problema actuală este dacă UE mai poate spera să înlocuiască definitiv multiculturalul Imperiu Habsburgic, care a cuprins timp de secole Europa Centrală şi de Est şi i-a găzduit diversele minorităţi şi interese. Răspunsul va depinde nu doar de ceea ce face Europa însăşi, ci şi de ce vor alege Statele Unite să facă. Geografia este o provocare, nu un destin”.

Publicista a mai semnalat anul trecut o gravă neconcordanță între titlu și conținut, fiindcă vânătoarea de vizualizări și clickuri devine o boală cronică a presei online, cu același diagnostic ca al audiovizualului în goană după audiență. Titlurile și pozele exagerează, exhibă, pervertesc. Cât să „agațe“ atenția. Același Ziar Financiar publica, în iulie 2015, un alt breaking news, preluând un feed al Mediafax, care anunța că Grecia iese din zona euro! Cu semnul exclamării. Pe fir aflăm că un ziar german reprodusese o propunere a Berlinului, dar totul se afla sub semnul negocierii. ZF dă vina pe Mediafax, care schimbă titlurile atunci când transmite linkul. ZF a preluat însă o petardă sub un titlu convenabil. Nimeni nu verifică nimic? Parcă asta era treaba firească a jurnaliștilor. Mona Dârțu crede că: „Jurnaliștii care fac asta își tratează cititorii cam cum își tratează țeparii profesioniști clienții și partenerii. Elementul-cheie e premeditarea; e raționamentul de tip «las’ că te prostesc eu și de data asta». Doar că la jurnaliști e mai grav: spre deosebire de țepari, ei vorbesc continuu de integritatea profesională”. De acord.

 

Articol publicat şi în Revista 22.

Print Friendly, PDF & Email

Articole din aceeaşi categorie:

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.