Istoricul și criticul de artă Victor Ieronim Stoichiță, Doctor Honoris Causa al Universităţii de Vest din Timişoara
Universitatea de Vest din Timişoara i-a acordat azi, la propunerea Facultăţii de Arte și Design, titlul de Doctor Honoris Causa istoricului și criticului de artă de talie internaţională Victor Ieronim Stoichiță.
Licențiat în Istoria Artei, printr-o teză susținută la Roma și un doctorat de stat la Paris, Victor Ieronim Stoichiță (născut în 1949, la Bucureşti) a predat la universități de prestigiu precum Ecole des Hautes Etudes en Sciences Sociales Paris, Harvard University, Universitatea din Fribourg și Institutul de Istorie a Artei al Universității din München. De asemenea, a fost invitat să conferențieze la Sorbona (1987), Göttingen (1989-1990) și Frankfurt (1990), Collège de France (2008). A fost, de asemenea, cercetător asociat la diferite instituţii de cercetare (Institute of Advanced Study/Princeton, The Getty Center/Los Angeles, Wissenschaftskolleg zu Berlin, Max-Planck-Institut für Kunstgeschichte/Roma, Center for Advanced Studies in Visual Arts/Washington).
Înainte de a emigra, la începutul anilor ’80, Victor Ieronim Stoichiță a fost asistent la Catedra de Istoria şi teoria artei a Academiei de Arte Frumoase din Bucureşti (1973-1981) şi la Institutul de Istorie a Artei al Universităţii din München (1984-1990). Acesta a făcut parte din Școala de la Păltiniș, condusă de filosoful Constantin Noica.
În februarie 2007 a primit titlul de Doctor Honoris Causa al Universităţii Naţionale de Arte din Bucureşti, iar în 2011 pe cel de Doctor Honoris Causa al Universităţii Catolice din Louvain. Din 2012 este membru al Academiei Naţionale Italiene („Dei Lincei“), iar din 2014, membru al Academiei Europene. În 2014 a fost titularul Catedrei anuale a Muzeului Louvre şi i-a fost conferit titlul de „Chevalier des arts et des lettres“ al Republicii Franceze.
A publicat mai multe volume, printre care Simone Martini, Meridiane (1975), Ucenicia lui Duccio di Buoninsegna, Meridiane (1976), Pontormo şi manierismul, Meridiane (1978) şi Humanitas, (2008), Mondrian, Meridiane (1979), Georges de La Tour, Meridiane (1980), Creatorul şi umbra lui, Meridiane (1981) şi Humanitas (2007), L’instauration du tableau. Métapeinture à l’aube des Temps Modernes, Méridiens-Klincksieck, Paris (1993) (trad. rom. Meridiane, 1999; Humanitas, 2012), Efectul Don Quijote, Humanitas, (1995), Visionary Experience in the Golden Age of Spanish Art, Reaktion Books, Londra (1995) (trad. rom. Humanitas, 2011), A Short History of the Shadow, Reaktion Books, Londra (1997) (trad. rom. Humanitas, 2000, 2008), Goya. The Last Carnival (în colaborare cu Anna Maria Coderch), Reaktion Books, Londra (1999) (trad. rom. Humanitas, 2007), Ver y no ver, Siruela, Madrid (2005) (trad. rom. Humanitas, 2007), The Pygmalion Effect: from Ovid to Hitchcock,The University of Chicago Press, Chicago (2008) (trad. rom. Humanitas, 2011), Efectul Sherlock Holmes. Trei intrigi cinematografice, Humanitas (2013), L’image de l’Autre. Noirs, Juifs, Musulmans et „Gitans“ dans l’art occidental des Temps Modernes, Hazan, Paris (2014), Oublier Bucarest. Un récit, Actes Sud, Arles (2014), Cum se savurează un tablou și alte studii de istoria artei, Humanitas, (2015), Imaginea Celuilalt. Negri, evrei, musulmani și țigani în arta occidentală în zorii epocii moderne, 1453-1800, Humanitas (2017), Despre trup. Anatomii, redute, fantasme, Humanitas (2020).
Urmăriți Puterea a Cincea și pe Google News