Şcoala îşi bate joc de copiii noştri


Stefan Vlaston 2Şcoala românească îi înnebuneşte pe elevi doar cu dimensiunea conceptual-teoretică, ignorând aproape total dimensiunile aplicativ-practică, interdisciplinară şi generatoare de învăţare continuă.

 

Întâmplarea face să mă roage un prieten să văd cum se descurcă la matematică fata sa de clasa a V-a. M-am luat cu mâinile de cap! Clasa a V-a este o etapă tranzitorie, de la şcoala primară la gimnaziu, când elevii trebuie să se obişnuiască cu o nouă structură, cu mai mulţi profesori, cu mai multe discipline. Unii nu stăpânesc încă tabla înmulţirii şi în clasa a V-a sunt obligaţi să se ocupe de fracţii ireductibile!

Toate observaţiile şi reproşurile grupului de inovare curriculară se dovedesc actuale şi adevărate la milimetru. Voi da exemple din matematică, dar sunt convins că şi la celelalte materii situaţia este asemănătoare. Exemplele sunt luate din Manualul de Matematică de clasa a V-a, autori Mariana Miţea şi Alina Birta, precum şi din culegerea de matematică de clasa a V-a, Clubul Matematicienilor, exerciţii cerute la clasă de mulţi profesori!

Iată câteva exerciţii din manualul de clasa a V-a şi din culegere, cerute de unii profesori, exerciţii cel mult de olimpiadă, care agresează pur şi simplu copiii obişnuiţi. Îi sperie, nu învaţă nici ce ar putea învăţa în mod normal, le induce ideea că nu sunt buni la matematică şi renunţă să mai înveţe.

627x0

Sigur, le-am ales pentru ilustraţie pe cele mai grele, dar nici celelalte nu sunt foarte accesibile, este o crimă pedagogică să obligi copiii de clasa a V-a să-şi bată capul cu astfel de exerciţii. Mai mult ca sigur că autorii au probleme mari de înţelegere a rostului şcolii şi a capacităţii de înţelegere a unor copii de 10 – 11 ani, abia trecuţi de şcoală primară. Sau, poate cumva, doresc să împingă părinţii şi elevii să plătească meditaţii colegilor lor sau chiar lor? Orice este posibil.

Ce doresc autorii, să demonstreze cât sunt ei de pregătiţi la matematică? Nu ne interesează. Ne interesează că elevii, copiii noştri, să înţeleagă şi să îndrăgească matematică, nu să fugă de ea ca dracu’ de tămâie.

Dar Ministerul Educatiei unde era, atunci cand s-a dat aprobare pentru astfel de programe si manuale? Plastic vorbind, şcoala românească îi înghesuie pe toţi elevii într-un „Pat al lui Procust” educaţional, în numele unei iluzorii egalităţi de şanse, ca şi cum toţi elevii ar fi foarte atraşi de toate materiile, toţi trebuie pregătiţi pentru accesul la facultate.În programele actulale predomină:

– conţinut mult şi fără rost, trădând dorinţa de a epata a autorilor.

– incoerenţă şi inadecvare logică a conţinuturilor.

– frustrarea acută a multor părinţi şi sentimentul imposibilităţii de a redresa / corecta starea de fapt.

Se resimte, în schimb, nevoia de simplitate şi rigoare, precum şi de aplicabilitate în viaţa reală.

În acest context, reamintesc propunerile a opt dintre cei 11 membri ai grupului de inovaţie curriculară, înfiinţat de ministrul Educaţiei:

1.Curricula să fie elaborată în trei variante, minimă, medie şi de aprofundare, alegerea fiind a profesorilor, elevilor şi părinţilor.

2. Mai multe grade de libertate (CDŞ, Curriculum la decizia şcolii, module obigatorii şi opţionale, pregătire suplimentară sau de remediere în cadrul CDŞ).

3. Programe de pregătire pentru concursuri şcolare, doar cu acei elevi care doresc şi au resursele necesare. 

4. Activităţi specifice cum ar fi: corul şcolii, echipa de teatru, de dans, sportive, ateliere de pictură, de inovare tehnologică, activităţi specifice gospodăreşti, cercuri literare.  

5. În măsura în care la unele discipline, în special la cele agregat, curricula prevede o listă de module, unele obligatorii şi altele opţionale, profesorul împreună cu elevii şi părinţii alege dintre modulele opţionale pe acelea  care răspund cel mai bine intereselor elevilor şi specificului comunităţii şcolare.  

6. Un plan-cadru aerisit, cu mai puţine discipline, cu discipline agregat care să obişnuiască elevii să judece într-un sistem coerent de cunoastine şi aptitudini.

Nu doar la matematică găsim exemple aberante. Iată concepte de la alte discipline, extrase din manualele şcolare: climax, hidroserie, concurenţă interspecifică, ecogeneză, xeroserie, eceză, reacţie biocenotică, omniscient, artefact, eponim, perspectivă auctorială, ezoteric, transgresarea timpului, sincretism de limbaje, personaj reflector sunt concepte legate de procese sau capitole predate la universitate, nu-şi au locul într-un context în care nu sunt acceptate şi asimilate de către elevi.

Şcoala românească îi înnebuneşte pe elevi doar cu dimensiunea conceptual-teoretică, ignorând aproape total dimensiunile aplicativ-practică, interdisciplinară şi generatoare de învăţare continuă.

Exemplele date mai sus n-au aproape nicio legătură cu viaţa reală, sunt folositoare, cel mult, celor care vor merge la facultatea de Matematică. Pentru aceşti 2-3% îi zăpăcim pe toţi elevii cu lucruri pe care nu le înţeleg.

Faptul că timp de 26 de ani, diriguitorii Educaţiei n-au înţeles nimic din viaţa reală, au visat să-i facă pe toţi elevii diplomaţi cu studii superioare, cu îmbogăţirea fabricilor de diplome universitare, reprezintă un atentat la siguranţa naţională.

Bilanţ: abandon şcolar masiv şi în creştere, România se află pe ultimele locuri în clasificări internaţionale, la recenta simulare a Evaluării Naţionale doar 32% dintre elevi au luat note peste 5, procentul de promovare la Bacalaureat – de 50%, în piaţa muncii lipsesc meseriaşii şi specialiştii, atât de necesari economiei.

Suntem în al doisprezecelea ceas, când se mai poate salva ceva din educaţia şi formarea profesională. Ministerul ar trebui să emită o circulară prin care să oblige profesorii să nu depăşească cu temele si exerciţiile cerute nivelul de înţelegere a elevilor din clasele la care predau. Dacă nu se schimbă ce trebuie schimbat, decidenţii politici condamnă România la decenii de stagnare economică, apropierea de statele dezvoltate europene devine tot mai iluzorie.

 

Articolul a fost publicat şi în Adevărul.

Print Friendly, PDF & Email

Articole din aceeaşi categorie:

3 Răspunsuri

  1. Autorul are perfecta dreptate! Autorii manualelor si culegerilor de matematica pentru clasele V-VII par sa nu doreasca altceva decat sa epateze prin cunostintele lor, sa simuleze modernizarea si actualizarea – chiar cu riscul indepartarii copiilor de matematica si aplicatiile ei…

    Un exemplu: conceptele "patrat perfect" si "numar special" – inexistente in urma cu cateva decenii – sunt inutile 

    Dar aplicatiile regulii de trei simpla nu pun in evidenta conceptele "direct proportional" si "invers proportional" – mult mai importante in viata…In plus, exprimarile textuale sunt uneori laconice sau incomplete si chiar incorecte – ceea ce demonstreaza faptul ca autorii nu au solicitat altor persoane sa le verifice "creatiile"…Cititorul unor asemenea texte nu poate intelege exact ceea ce a vrut sa spuna autorul!! Este o situatie ce se poate evita daca se abordeaza textele si din punctul de vedere al destinatarilor lor – elevii! 

    De remarcat modul in care sunt realizate testele si exercitiile-problemele editate de scolile straine de la noi: exclusiv situatii la nivelul preocuparilor si intereselor elevilor, expresii simple, complete, corecte si coerente, redactare sub forma de grila (cu selectie de raspuns valabil din mai multe posibile – ceea ce permite autoverificarea), etc.

  2. Gata cu smiorcaielile, mediocrilor! spune:

    Foarte interesante probleme! Este cazul ca si in clasele mici sa apara probleme unde copii nu trebuie sa aplice direct o formula sau un algoritm. Pentru nivelul clasei a 5a, acele probleme necesita o doza de originalitate. Nu va mai plangeti ca aveti copii prosti, educati-i mai bine si nu mai militati pentru idiotizarea lor!

    Cat despre ideea ca "Nu doar la matematică găsim exemple aberante. Iată concepte de la alte discipline, extrase din manualele şcolare: climax, hidroserie […]", pot spune ca e o aberatie. Oricum populatia are un lexic destul de restrans, motiv pentru care se preiau cuvinte si expresii anglo-americane la greu: "a (se) focusa", "determinat"(cu sensul de determined din engleza), "a face sens", "(problema) a escaladat", "a taga", "eventual" cu sensul de "in final", "stamina", "job", "a aplica la.."(cu sensul de a depunde dosarul undeva), "a partaja", "evidente", in loc de probe sau dovezi, "daca stii ce zic" (If you know what I mean) etc.

    Ma doare in basca de plozii vostri inapti! Ei trebuie sa afle ca limbajul nu se rezuma la alea 1000 de cuvinte pe care le folosesc toata viata si ca matematica nu inseamna aplicarea directa a unei formule pentru a rezolva o problema, asa cum e la evaluarea nationala si la examenul de bacalaureat. Daca plozii vostri isi taie venele sau plang pe acasa ca vad o problema de mate care li se pare imposibila sau pentru ca aud cuvinte "grele", ca "artefact", "climax" sau "eponim", nu poate sa imi para rau de ei, se numeste selectie naturala. Nu toti ar trebui sa poata ajunge in clasa a 12-a, nu toti ar trebui sa treaca bacul si nu toti ar trebui sa mearga la facultate. Sa va intre bine asta in cap!

    Educati-va copiii si faceti-i sa inteleaga ca trebuie sa isi solicite creierul cat sunt mici pentru a avea succes. Puterea de invatare a copiilor mici este imensa. De-aia nou-nascutii absorb limbajul uman fara efort, in timp ce multi adulti nu pot invata sub nicio forma o limba straina. Daca nu invata cand sunt mici, atunci cand? Conteaza asa mult ca vad probleme sau concepte care ii depasesc in clasa a 5a? Mi se pare foarte bine. Daca vor trai intr-o lume simpla, cand se vor izbi de complexitatea vietii, vor merge din inertie pe ideea ca pot intelege totul si vor gasi explicatii superficiale pentru orice: religie, paranormal, etc.

    Terminati cu campania asta de subtiere a materiei din scoli si licee! Problemele grele, provocarile hranesc mintile inteligente. As fi vrut sa imi fi dat profesoara de matematica probleme atat de grele in clasa a 5a!

  3. Ileana Ionescu spune:

    :Asa isi incepe om civilizat pledoaria?:: Ma doare in basca de plozii vostri inapti! ….Se pare ca ai trait cam cu nasul in carti si ma intreb cat de mult ti-a adus tie atata matematica. Sau poate nici nu mai stii altceva decat matematica. Sa spui unui copil de clasa a V-a ca e inapt doar pt ca nu poate rezolva exerctii de genul celor date exemplu mai sus, e o absurditate. Fiecare copil are ceva special si sistemul nostru ii baga in cap ca nu e bun de nimic decat doar daca stie cele de mai sus! Prost nu e nici un copil, nu notele il caracterizeza, notele sunt doar ce nu stie profesorul despre el!

    "Plozii" nu isi taie venele pentru ca nu inteleg cuvinte complicate ci o fac pentru ca sunt idioti ca tine, care le spun ca nu sunt buni de nimic  daca nu inteleg cuvintele respective!

    Nu stiu pentru ce ai fost "selectat" tu, dar se pare ca diploma pe care o ai iti da impresia ca esti grozav! Si cei care nu au diplome nu sunt in opinia ta decat niste inapti prost educati. Copii nu se nasc prosti, sunt facuti sa creada asta pentru ca nu inteleg matematica, de exemplu! Ca mai pot avea si alte talente care se pot cultiva nu ii trece prin cap unuia ca tine!

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.