Cenzură şi control în era digitală

Cenzura şi controlul sunt semnele sub care stă noua lume în care trăim. Era digitală devine un laborator în care obiectivul condiţionării sociale şi al reeducării este atins prin instrumentele pe care dezvoltarea  tehnologică le oferă statelor şi corporaţiilor media, în egală măsură.

 

Strivit între forţa reţelelor sociale şi ambiţia de nivelare a autorităţii politice, omul este, din ce în ce mai mult, redus la neputinţă: atomizarea este ascunsă  de cortina hedonistă ce acoperă culisele sordide. Între orbirea voluntară şi uitarea de sine narcisistă, era digitală este un timp în care libertatea şi luciditatea sunt suspecte şi incorecte politic.

Cenzura nu mai este, în era digitală, atributul suveran al statelor autocratice. Epoca unei direcţii unice care oferă vize de tipar este una apusă. Cenzura este, în vremurile noastre, descentralizată şi ubicuă. Ea poate fi exercitată de stat, direct sau prin braţul companiilor care îi sunt complice: este cazul R. P. Chineze, acolo unde presiunea totalitară este mai puternică ca oricând. Dar ea poate fi şi prerogativa de care dispun, în totală impunitate, entităţile care au luat în stăpânire spaţiul public, acum redus la dimensiunea sa virtuală. Reţelele sociale au dezvoltat, în anii din urmă, practici a căror unică menire este îngrădirea, deliberată, a libertăţii de exprimare. Dependenţa de digital face ca acest tip de control să fie unul cu mult mai redutabil decât cel la care puteau aspira dictaturile de secol XX.

Căci  erodarea spaţiului public şi treptata înlocuire a robustei dezbateri de idei prin cacofonia erei digitale au acordat companiilor proprietare ale  comunicării un drept suveran şi absolut de a decide care dintre mesajele circulând pe internet sunt acceptabile sau nu. Dincolo de checks and balances, dincolo de limitele juridice trasate transparent, reţelele sociale au încetat să mai fie simple cadre de manifestare. Ele au devenit instanţele prin care se manifestă, agresiv, o poliţie a gândirii ce recurge la strategiile familiare ale epocilor trecute: cenzura, controlul şi delaţiunea.

Ceea ce diferă este, bineînţeles, denumirea, căci fantezia creatoare de eufemisme este remarcabilă. Informatorul şi cenzorul primesc nume noi, în acord  cu noua reţetă ideologică a  progresului. Ei nu au chip, căci se ascund în spatele anonimelor echipe de monitorizare. Echipaţi cu un rudiment de gândire şi mobilizaţi de fanatism, cerberii digitali sunt cu mult mai eficienţi decât predecesorii lor. Ca şi pentru omologii lor fascişti sau comunişti, reprimarea libertăţii de exprimare serveşte unui scop pedagogic: naşterea omului nou. Dincolo de profit, reţelele sociale încurajează, din ce în ce mai apăsat, o inginerie socială ce vizează reeducarea şi remodelarea.

Cenzura şi controlul sunt menite să elimine instinctul rebel al interogaţiei critice. Nivelarea intelectuală este scopul asumat, căci doar în acest univers reglat de algoritmi omul poate fi condiţionat antropologic cu rigoare ştiinţifică. Era digitală dăruieşte lui Şigaliov, posedatul dostoievskian, scalpelul tehnologic cu care poate elimina din corpul umanităţii tot ceea ce este dăunător şi reacţionar. Noii demoni sunt  monomani, ca şi demonii de dinaintea lor. Cultura lor este acumulată prin  lectura zilnică a postărilor de pe conturile celor care îi  îndrumă, mesianic. Era digitală încurajează reflexul sectar al intoleranţei: fanatismul  este contagios şi aparent de neoprit.

Cenzura şi controlul din era digitală sunt un pericol mortal în măsura în care ele erodează drepturile naturale, restrângând deliberat spaţiul  circulaţiei de idei. Condiţionarea digitală creează, treptat, temelia unui edificiu monolitic. Impostura demagogică reduce la tăcere vocea critică. Înregimentarea şi conformismul devin insuportabile. Tehnologia , departe de a  emancipa, acţionează ca un  instrument de  aservire.

În acest viitor care se naşte simpla conversaţie despre libertate s-ar putea să fie imposibilă. Prins între plăcile tectonice ale statelor şi corporaţiilor digitale, individul autonom nu va mai fi decât decât amintire. Declinul libertăţii poate fi ireversibil. Omenirea dresată pavlovian va prinde contur, îndepărtându-se, treptat, de memoria unui timp al pluralismului: ordinea distopiei va fi realitatea zilelor care se scurg, fericite, senine, decerebrate.

 

Articol publicat şi pe Contributors.

 

Publicitate

Google News icon  Urmăriți Puterea a Cincea și pe Google News


Print Friendly, PDF & Email

Alte articole ...

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.