Bacalaureat 2019. De ce mai ţinem unele licee tehnologice în funcţie?
Dincolo de euforia mediilor de 10 şi a procentelor de 100% la unele licee, să ne uităm, la întâmplare, şi la rezultatele liceelor tehnologice.
Încă nu avem lista liceelor tehnologice cu 0% procent de promovare, dar în mod sigur sunt şi din această categorie. Până avem lista, am luat la întâmplare câteva licee tehnologice să vedem situaţia promovării examenului de Bacalaureat.
De ce mai ţinem astfel de şcoli în funcţie?
Este o întrebare care pluteşte în aer de mulţi ani, şi nu-şi găseşte răspuns. Bani cheltuiţi aiurea, fără rezultate concrete pentru societate. Am mai spus-o, dar repet. Nu atât procentul din PIB alocat Educaţiei este important, cât mecanismele de urmărire a eficienţei cheltuirii banilor bugetului în Educaţie. Nu avem astfel de mecanisme, deşi rezultatele de la examenele naţionale sunt parte a acestor mecanisme.
Iată câteva rezultate, alese aleatoriu. Ceea ce înseamnă şi multe alte licee tehnologice sunt în aceeaşi situaţie.
- Liceul Tehnic „Petru Rareş”, Bucureşti, Sector 4: 6 promovaţi, din 62 înscrişi. 9,6% reuşiţi.
- Liceul Tehnologic „Dacia”, Bucureşti, Sector 4: 4 din 66. 6% reuşiţi.
- Liceul Tehnologic „Nicolae Bălcescu”, Alexandria-Teleorman: 2 din 81. 2,4% reuşiţi.
- Liceul Tehnologic „Iordache Zossima”, Armăşeşti-Ialomiţa: 0 din din 13. 0% reuşiţi.
- Liceul Tehnologic „Alexe Martin”, Slatina-Olt: 4 din 56. 7,1% reuşiţi.
- Liceul Tehnologic „Danubius”, Corabia-Olt: 9 din 161. 5,5% reuşiţi.
Repet, exemplele au fost luate la întâmplare, ceea ce înseamnă că majoritatea se află în aceeaşi situaţie.
Şi atunci se pune întrebarea: de ce mai plătim funcţionarea unor astfel de licee tehnologice?
Să pregăteşti 161 de elevi în clasa a XII-a şi să ia bacalaureatul doar 9 elevi, ca în ultimul exemplu, este total inadmisibil. Nu putem avea licee care funcţionează cu un randament de 5,5%, pe banii noştri ai tuturor. Aceşti elevi sunt victimele sistemului de învăţământ. În lipsa şcolilor profesionale, s-au dus la liceu pentru că nu aveau alt drum în care să-şi perfecţioneze abilităţile aplicativ-practice, în lipsa celor conceptual-teoretice. Aceşti elevi nu pot învăţa integrale, derivate, fizică cuantică, teorie literară, pentru că nu au resursele intelectuale necesare. Toţi elevii sunt valoroşi în felul lor.
Este obligaţia şcolii să le descopere talentele şi înclinaţiile şi să le dezvolte pe acestea, să se plieze pe nevoile şi cerinţele elevilor şi comunităţilor. În loc de această sarcină elementară, şcoala funcţionează ca un malaxor, ca un pat al lui Procust, în care intră cine vrea şi scapă cine poate.
Este un exemplu, din multe altele, de modul în care sunt cheltuiţi aiurea banii statului, proveniţi din taxele şi impozitele plătite de noi toţi. De frica sindicatelor, miniştrii Educaţiei nu au curajul să ia taurul de coarne, să transforme liceele tehnologice cu sub 20% procent de promovare în şcoli profesionale. Să investească banii în baza materială a acestor şcoli profesionale, să pregătească meseriaşi de care economia are mare nevoie, dacă a ajuns să-i aducă din ţări asiatice. Este nevoie şi de licee tehnologice performante, cu elevi foarte buni, care să meargă apoi la facultăţi tehnice. Dar asta nu înseamnă să acceptăm licee tehnice cu 0% procent de promovare sau cu sub 20% promovare.
Articol publicat şi în Adevărul.
Urmăriți Puterea a Cincea și pe Google News
Lipsa scolilor profesionale? Cum asa? Inca mai exista astfel de scoli.
Insa…ce rezolvam daca inchidem liceele alea? Asta e solutia?