Sky News la vânătoare de pokemoni în România

brandusa armancaCe îi împinge pe unii jurnaliști să aducă în locul știrilor așteptate de public „scenete”,”reality-show-uri”, „docudrame” ?

 

Rănită în amorul propriu și în sentimentul național, presa din România a dedicat zilnic texte și minute cazului Sky News, televiziune prinsă cu minciuna la subiectul despre traficul de arme.

Ca niciodată, autoritățile române s-au mobilizat, DIICOT i-a băgat la arest pe „actorii” și intermediarii reportajului, a produs un dosar de urmărire penală și a cerut comisii rogatorii pentru a-i audia pe Stuart Ramsay, corespondentul Sky News, precum și restul echipei de filmare. Ca niciodată, opinia publică s-a exprimat aproape unanim că sceneta a fost o porcărie prost regizată, menită să discrediteze țărișoara. „Dl. Ramsay nu ar fi nici primul și nici ultimul din lista jurnaliștilor care sunt acuzați că au distribuit informații eronate. Istoria presei este și o istorie a greșelilor, adeseori epocale. Dar în cazul de față nu pare a fi vorba despre o mes-informare, ci despre o făcătură… De fapt, dl Ramsay nu inventează nimic – el produce un reality-show, pe care însă nu îl plasează în grila de programe la rubrica divertisment/ficțiune, ci la rubrica știri-adevărate-despre o realitate care există cu adevărat… Iar aceste scenete cu amatori, construite de dl Ramsay, sunt verosimile – pentru un public neavizat care vede doar stereotipurile, nu și nuanțele”, comentează profesorul Mihai Coman, pe European Journalism Observatory online.

Totuși, patru organizații media – ActiveWatch, Centrul Român pentru Jurnalism de Investigație, Centrul pentru Jurnalism Independent, Convenția Organizațiilor de Media – au dezaprobat graba autorităților de a cerceta penal un act de presă, considerându-l „un abuz periculos”, fiindcă în Codul Penal infracțiunea de „comunicare de informații false” este definit vag. Ce spune art. 404 CP: „Comunicarea sau răspândirea, prin orice mijloace, de ştiri, date sau informaţii false ori de documente falsificate, cunoscând caracterul fals al acestora, dacă prin aceasta se pune în pericol securitatea naţională, se pedepseşte cu închisoarea de la unu la cinci ani”. Ce-i drept, e greu de demonstrat cum anume este pusă securitatea națională în primejdie, însă aceasta este o fază de cercetare, nimeni n-a fost condamnat deocamdată.

Presa recurge adesea la trucurile politicienilor, care nu admit să fie cercetați. Nevoia de clarificare este vădită, din moment ce peste 200 de sesizări au fost transmise către OFCOM, organismul de monitorizare a audiovizualului britanic. Așadar, nu-i o nenorocire să se facă cercetări, să se afle adevărul în legătură cu împrejurările reportajului Sky News, care, deși n-a iscat niciun război, a dat un șut în imaginea României. Lovitură nu mai mare decât știrea difuzată de Euractiv.com că focoasele nucleare NATO se mută din Turcia în România, și acesta dezmințită de autorități. Jurnaliștii români, ca de ex. Lucian Mândruță, au demontat „făcătura” lui Ramsay care, pornit la vânătoare de pokemoni prin România, a evitat să ia poziția oficialilor autohtoni, în schimb a convertit declarația lui Ian Cruxton, șeful National Crime Agency, așa încât să se înțeleagă că e vorba de România, când acesta vorbise despre Ucraina.

Ce îi împinge pe jurnaliști să aducă în locul știrilor așteptate de public „scenete”,”reality-show-uri”, „docudrame” ? „Cel mai adesea, această încălcare a principiilor fundamentale are două explicații: presiunea factorilor structurali, care determină producția știrilor (spre exemplu: concurența dintre instituțiile mass-media, solicitările managementului, puținătatea sau excesul de surse nesigure) sau factorii circumstanțiali (absența unor corespondenți de teren specializați, absența unor surse profesioniste, încercările unor grupuri de a manipula informația și, nu în ultimul rând, foamea de glorie)”, explică profesorul Coman.

Aflat în portofoliul media al trustului deținut de Rupert Murdoch, canalul Sky News și-a schimbat la vârf managementul la începutul lui 2016. James Murdoch, fiul iubit, retras în 2012 din trustul News Corporation, după scandalul interceptărilor clandestine și aflat atunci la un pas de a face pușcărie, a fost instalat chairman, dând un nou impuls producției senzaționaliste promovate de companie. Reabilitarea familiei Murdoch, care se declara devastată după severul Raport Leveson, n-a fost primită cu aplauze în Marea Britanie: „În basmul moralității de tip Murdoch, Rupert învinge mereu”, titra The Guardian într-un articol ironic. Și fosta editor-șef, Rebekah Brooks, judecată, dar achitată în scandalul interceptărilor ilegale, a primit în 2015 un job important în trust, ca șefă la News UK.

Prioritatea dată intereselor patronale de către jurnaliști este mortală pentru profesie. La fel, și strădania de a face față prin orice mijloace concurenței interne din redacțiile pline de ambițioși.

Umblat prin lume, Stuart Ramsay știe că televiziunea vinde (și) iluzii. Asta a încercat, pentru jobul bine plătit, pentru fală, pentru locul în ierarhia corespondenților.

 

Articol apărut în Revista 22.

Print Friendly, PDF & Email

Articole din aceeaşi categorie:

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.