Înainte spre trecut: PSD înhață Agerpres


Este o falsă percepție că o aparentă criză în interiorul PSD pune frână intențiilor de monopolizare a tot ce mișcă în România. Deși se mișcă în regres, presa este cu prioritate în vizor, pentru a spăla imaginea tot mai deteriorată de guvernarea haotică a partidului.

 

În mai puțin de un an, PSD plus ALDE au produs prejudicii majore în mass-media, direct sau indirect. Nici dacă țara s-ar fi aflat sub ocupație inamică, loviturile n-ar fi fost mai eficiente.

„Precum borgii din Star Trek, PSD merge netulburat înainte, vestind un viitor unde la capătul firului răspunde trecutul”, comenta Cătălin Tolontan pe tolo.ro. Exact ca Viktor Orbán în Ungaria, coaliția s-a ocupat mai întâi de serviciile publice, vulnerabilizate de legi redactate de politicieni care au dorit permanent controlul lor.

La SRR și la TVR, schimbarea Consiliilor de Administrație a fost joacă de copii: rapoartele anuale respinse duc automat, după Legea 41/1994, la schimbarea Consiliului și a președintelui-director general. Niciun semnal referitor la abuzurile fostului PDG de la Radioul Public n-a avut consecințe. El a fost schimbat când a fost nevoie de locul său pentru Georgică Severin, rămas fără scaun în Parlament.

La TVR, PSD și-a înfispt omul, pe Irina Radu, peste reguli, respingând propunerea Consiliului din luna mai anul trecut. Partidul s-a răzgândit, dorind să acapareze locuri în plus în CA după algoritmul parlamentar actual și să mulțumească alți clienți politici.Taxa radio-TV fiind anulată, finanțarea vine de la buget, deci serviciile publice sunt somate să joace așa cum se cântă de la putere. Nu e un deranj prea mare, au mai făcut-o prin conduceri oportuniste.

Este rândul Agenției Naționale de Presă Agerpres, care funcționează după Legea 19/2003, modificată în 2010. Comisia de cultură a Senatului a avizat pozitiv, la mijlocul lui octombrie 2017, amendarea a două articole referitoare la schimbarea șefului instituției prin respingerea raportului anual, similar procedurilor din TVR și SRR. Până acum, mandatul era fix, de cinci ani, iar numirea era la mâna premierului. Avem, din nou, o situație hilară. Alex Giboi, actualul director general, este omul PSD, fost șef al biroului de presă. La adresa lui, atât politicieni, cât și jurnaliști au avut câte ceva de criticat, începând cu februarie 2013, când a fost numit de Ponta: că au crescut cheltuielile Agerpres cu câte 20% de la un an la altul, că și-a angajat nevasta, că și-a tras mașină de serviciu de 40.000 de euro, că a transformat instituția în „agenție de voiaj”, cum spunea o politiciană gureșă. Răsunător a fost scandalul steagului german peste harta Franței de pe o broșură MAE comandată la Agerpres. Nimic din toate acestea nu a iscat îngrijorarea PSD cât timp Giboi era „omul nostru”. Bugetul de peste 18 milioane de lei pe 2016, din care 15 milioane cheltuieli cu personalul de peste 200 de angajați, a fost livrat.

Ce s-a schimbat? Gașca. Ponta e acum indezirabil, cu el cad și protejații. Ca să scape de Giboi, majoritatea parlamentară schimbă legea. O actualizează după interesele momentului. Dreptul de autor îi revine actualului ministru al Culturii, specialist în tabloide, Lucian Romașcanu, care a executat șpagatul cerut de partid. Actualul șef de comisie parlamentară, Radu Preda, declară vag că „vorbim despre o lege care până la urmă este foarte veche şi ar trebui adusă cumva la nivelul anului 2017”. „Cumva”, fără analiză,fără criterii, fără cerințe manageriale. Epoca Dragnea vrea omul ei, deși Giboi nu și-a pierdut reflexele. Modificarea legislativă înseamnă subordonare politică totală, avertizează MediaSind, FIJ, ActiveWatch etc.

Cumva, PSD a avansat în cotropirea canalelor de informație. Televiziunile de știri sunt deja acaparate de PSD, au devenit tribune de partid, iar dacă nu, sunt amenințate de faliment. Presa tipărită, necrozată de managementul inadaptat la vremurile digitale și de neputințele comunității media, piere încet. S-a ajuns acolo, sublinia profesorul Marian Petcu la o conferință, încât cel mai mare tiraj să îl dețină revista de hipermarket Kaufland: peste 4.000.000 de cititori pe ediție, în vreme ce tabloidul Click! vinde sub 100.000, iar Libertatea, sub 50.000 de exemplare tipărite, conform BRAT. Ziarele mai importante, unele rămase pe print, sunt arondate PSD sau în curs de acaparare: România liberă este cel mai recent caz. Internetul importă producția online și informația difuzată de televiziuni și radio. Este cercul diabolic asupra căruia partidele vor control. Iată de ce tirul PSD-ALDE asupra mass-media, câtă mai suflă, este necontenit.

 

Articol apărut şi în Revista „22”.


Articole din aceeaşi categorie:

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.