Ziua Independenței SUA, cu sculpturi ale lui Brâncuși
De 4 iulie, Ziua Independenței Statelor Unite ale Americii, cu fotografia ce s-a păstrat de la Armory Show în care pot fi văzute, în stânga, sculpturile lui Brâncuși.
“Brâncuși trimite patru sculpturi. Este însă foarte supărat de faptul că, din cauza condițiilor impuse de compania de asigurare, nu va putea expune originalele, ci numai versiunile în ghips. Domnișoara Pogany, Sărutul, Muza adormită și Muza împreună cu Torsul III îl vor reprezenta pe român în America la Expoziția Internațională de Artă Modernă care va rămâne cunoscută in istorie sub denumirea de Armory Show. (…) Lucrările lui Brâncuși, așezate chiar în fața tablourilor lui Matisse, în holul central, și alături de sculpturi de Lehmbruck și Maillol, dau naștere nu mai puțin la stupefacție, așa încât, la doar patru zile după deschidere, încântat de scandalul provocat, Pach poate scrie sculptorului la Paris: Totul merge bine și expoziția e splendidă. Chestiunea zilei e sculptura ta, Domnișoara Pogany. Ești un uriaș succes în expoziție – oamenilor le plac lucrările tale, iar ziarele sunt pline de ele”, scrie Alexandru Buican în cea mai bună biografie a lui Brâncuși de până acum.
Doamna Pogany apare în presă, într-adevăr. Dar este ridiculizată, “un ou bine fiert, așezat în echilibru pe un cub de zahăr”. Nici Sărutul nu scapă fără ironii. Dar expoziția este un succes, iar Brâncuși devine celebru.
Câțiva ani mai târziu, în 1927, în celebrul proces Brâncuși împotriva Statelor Unite se scrie noua definiție a artei moderne. Dar asta e o altă poveste.
Text publicat și pe pagina de Facebook a autoarei.
Urmăriți Puterea a Cincea și pe Google News