Unde ne sunt elitele?

În situaţia imposibilă la care am ajuns în ţară, vine un moment în care ai o revelaţie: unde ne sunt elitele? Chiar aşa: unde sunt?

 

Dacă noţiunea de elită e privită şi folosită în termeni sociologici standard – bazaţi pe teoria stratificării sociale şi asimetriilor intrinseci de putere, status şi autoritate într-un sistem social dat –, atunci răspunsul e simplu: acolo unde trebuie să fie în mod automat, prin definiţie: la vârful ierarhiei sociale româneşti. Un fapt natural. Orice societate, în mod spontan, prezintă un astfel de fenomen de concentrare de putere, resurse şi autoritate. Vrem, nu vrem, în structura socială se degajă o asimetrie între pe de o parte o pătură socială restrânsă cu acces şi control privilegiat la resurse, status şi putere şi pe de alta, restul societăţii.

Acestea fiind spuse însă, dacă în loc de o formă sau alta a definiţiei mecanice din teoria stratificării sociale sau sociologia politică, definiţie evocată mai sus, adăugăm noţiunii de “elită” un element calitativ, discuţia este cu totul alta. În această accepţiune, termenul de elită capăta o dimeniune suplimentară: calitate umană, calitate de lifestyle, calitate intelectuală, calitate de comportament. O misiune civilizatoare de a da şi menţine anumite standarde sociale, o responsabiliate publică asumată faţă de restul societăţii. O responsabilitate faţă de cultură şi valorile culturale, artistice şi intelectuale în general – aşa cum au fost ele definite de modernitatea civilizaţiei occidentale – şi, în particular, faţă cele naţionale, dacă vorbim de o elită naţională.

Elita este – în această definiţie – un model, un lider şi un garant al unei anumite formule de societate şi de comportament social, al unui anumit tip de cetăţean şi de aspiraţie identitară. Elita – astfel înţeleasă –  deschide calea spre un anumit orizont de decenţă, rafinament social şi un anumit tip de aspiraţie în educaţie şi comportament. Ea ilustrează şi îndrumă, păstrează, cultivă şi înnobilează.

În acelaşi timp – indiferent dacă este de sorginte sau aspiraţie aristocratică sau nu –, îşi asumă o etică a lui “noblesse oblige”. Acceptă că, odată cu puterea şi statusul, vin şi anumite responsabiliăţi. Principala sa misiune, ca elită, este să exercite acele responsabilităţi într-un mod onorabil. Aşadar, în această accepţiune a termenului, a fi elită este o chestiune de onoare şi constrângere etică internă, social şi public asumate, nu una de exercitare a puterii sau a etalării unui pattern de consum sau lifestyle. Pattern de consum, lifestyle, putere şi status sunt secundare, note de subsol, resurse necesare exercitării misiunii civilizatoare.

Aşadar: Unde ne sunt elitele, definite în cea de a doua accepţiune, calitativă?

Răspuns: Greu de spus. Se poate specula cu privire la dificultăţile conversiunii calitative a unei pături sociale derivate din ierarhiile sistemului comunist şi păturile sociale rurale, muncitoreşti şi suburbane. Răspunsul onest şi direct este: nu ştim. Sau cel puţin autorul de faţă este incapabil să indice pătura socială care se degaja în urmă a 30 de ani de tranziţie că purtătoare a acestei misiuni sociale şi a unor standade calitative, de acest tip, în societatea romanescă.

Are asta legătură cu ceea ce vedem în desfăşurare în evenimentele curente? Absolut. De fapt, cam la asta se reduce până la urmă totul…

 

Articol publicat şi pe MarginaliaEtc.

Publicitate

Google News icon  Urmăriți Puterea a Cincea și pe Google News


Print Friendly, PDF & Email

Alte articole ...

2 Comentarii

  1. dan fleseriu spune:

    În 1865 tot PSD-ALDE aveam, nici vorbă de elite. Oare cum s-a rezolvat situația?

  2. Ilias spune:

    Ma intreb de care ellite duce dorul autorul . Daca se refera la cele interbelice l-as ruga sa citeasca propriul articol pentru care il felicit unde datele sant reale si dure si se vede cat de buna era situatia cu acele elite .https://www.revista22.ro/font-colorblackeconomia-romanieibr-interbelice-mit-sau-tabufont-10951.html

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.