Tirania tabletei, copiii și educația ministrului


Totalitarismul tabletei” apare acolo unde părinții abandonează copilul în grija acestui „babysitter digital”.

 

London School of Economics dedică de câțiva ani resurse pentru cercetarea utilizării computerului în orice format – PC, tabletă, IPhone, Smartphone – în educație. Nevoia unor studii serioase vine din datele incerte care circulă în lume și mai ales pentru a combate știrile negative de pe Internet, care se jură fără nicio bază științifică, că folosirea tabletei de către școlari îi îmbolnăvește și îi omoară cu zile.

Sonia Livingstone, profesor de psihologie socială la Departamentul de Media și Comunicare al LSE, a investigat sute de familii în toată Europa, în proiectul Parenting for a Digital Future, cu focus pe elevii de vârstă mică. Primele constatări au stabilit predilecția pentru tabletă, în special pentru cea cu touch-screen, a elevilor din clasele primare, care o folosesc cu mare dexteritate pentru divertisment: jocuri, filme, muzică. În Marea Britanie, peste 85% dintre școlarii mici au acasă o tabletă.

Sonia Livingstone notează că „totalitarismul tabletei” apare acolo unde părinții abandonează copilul în grija acestui „babysitter digital”. Din discuțiile cu familia se poate trage concluzia că exact părinții au nevoie de îndrumare pentru a ști cum să îi ferească pe copii de exces și de pericolul unui tip de alienare încă insuficient cunoscut, fiindcă „device”-ul care azi umple viața tuturor nu e mai vechi de şapte-opt ani, așadar n-a fost prea mult timp de reflecție.
Unii părinți decid să interzică uzul tabletei, simțind că diminuează comunicarea sau pentru că e „periculos”. Alții se simt ușurați că au liniște și pentru a-și putea face netulburați treburile.

În numeroase țări europene, tableta se folosește în clasă. Este nevoie de un ghid pentru ca adultul, părinte sau educator, să știe că tableta trebuie să devină un dispozitiv interactiv, care facilitează activitatea și creativitatea, iar nu privitul pasiv, ca la televizor. Magicele dispozitive, care permit comunicarea oricând și oriunde, trebuie utilizate ca forme complementare altor activități şcolare sau extrașcolare – sport, plimbare, teatru, concert, concursuri etc.– , iar nu ca înlocuitor, ca recompensă sau pedeapsă.

Cercetarea inițiată de London School of Economics subliniază că un copil nu va înțelege de ce i se interzice tableta, acasă sau la școală, din moment ce adulții nu se dezlipesc nicio clipă de telefoanele lor inteligente.

Dacă educatorii veghează asupra conținutului potrivit și asupra folosirii cu moderație a tabletei, nu există nicio primejdie. Pe lângă responsabilitatea educatorilor, este importantă și responsbilitatea furnizorilor de informație, a marilor platforme ca Google, Facebook, YouTube etc. de proteja copiii, dezvoltând și perfecționând formule de filtrare la îndemâna părinților în accesul la Internet.Tehnologia face parte din rutina zilnică, generațiile tinere vor trăi într-o lume tot mai sofisticată, deci accesul lor e firesc, cu condiția să se facă diferența între beneficiile tehnologiei și riscurile utilizării sale inadecvate. Se poate învăța alfabetul, aritmetica, desenul etc. cu ajutorul tabletei, astfel încât încă din clasele mici elevii să știe când se scrie corect „copii” și ”copiii”, ceea ce îi dorim și actualului ministru al educației, Liviu Pop.

În vreme ce universitățile Europei se ocupă de viitorul educației, la noi parcă niciodată  n-a fost mai actuală butada „Nu mi-e frică de ministrul Educației, ci de educația ministrului”.

 

Articol apărut şi în Revista „22”.

Print Friendly, PDF & Email

Articole din aceeaşi categorie:

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.