Naționalismul mitoman vs patriotismul realist

E necesar să înțelegem, azi, că, spre deosebire de firescul și necesarul patriotism, naționalismul guraliv și mitoman e o formă gravă de delir antinațional.

 

Miezul patriotismului este autentica, deci discreta dragoste de patrie și de tot ce o compune (pământ natal, oameni, strămoși, limbă, istorie, tradiție, cultură, credință, sfinți, eroi și tot ce e frumos la noi).

Miezul dur al naționalismului este nația, etnia sacralizată, idolatrizată, ipocrit răsfățată, electoral adulată, care trebuie hrănită cu povești nemuritoare rupte dintr-o vulgată a istoriei distorsionate, menită să-i exacerbeze un sentiment măgulitor de falsă excelență, o imagine de sine nerealistă, o stare vindicativă de victimă a unui mereu nefavorabil context minat de invidia și ura străinilor, ceea ce explică anticreștina xenofobie.

E greu să asiști tăcut la maimuțărirea patriotismului demn prin naționalism obscen și a Ortodoxiei curate prin ortodoxism cu accese de bruxism, deformant spiritual, incult și agresiv antieuropean.

Naționalismul, azi, nu este sinonimul, ci antonimul patriotismului, asasinul lăudăros al acestuia. Patriotismul nu poate fi niciodată antinațional, în timp ce naționalismul este naturalmente nepatriotic. Butaforia naționalismului împăiat și ridicol îmbrăcat în veștmintele unor domnitori care, dacă ar învia, l-ar detesta, este o gravă inadecvare la realitatea electoral manipulată.

România are deja demult o națiune închegată care are nevoie urgentă, ca de o terapie intensivă, de Educație reală și de pace socială fondată pe dreptate și plus de spiritualitate. Nu de populism antieuropean, nu de junghiul și de tusea aflării în treabă ca profesie națională.

Există așadar o uriașă diferență între naționalismul deșănțat, obtuz, agramat, care își face selfie-uri compulsiv și patriotismul cultivat, înțelept, capabil să discearnă cu claritate între nuanțele binelui și ale răului, între realitate și utopie, între politică onestă și utopie funestă.

Nimic nu e mai străin creștinismului real decât manipularea credinței și a simbolurilor sale în cheie naționalistă, politică, orice culoare ar avea aceasta și oricât de seducător ar suna vocea perfidă a sirenelor ei, care nu sunt niciodată ale unei adevărate salvări.

Confundarea naționalismului găunos cu patriotismul luminat și echilibrat de credința în valorile fidelității religioase, culturale și spirituale ale propriului popor, duce la confiscarea populistă a nobilelor teme creștin-conservatoare rupte xenofob & filetist de contextul spiritual al Europei. Compromițându-le.

Biserica propovăduiește îmbunătățirea omului prin „urmarea lui Hristos” – care nu a fost naționalist – și clarificarea sa morală prin asimilarea mesajului curat al Evangheliei, nu smintirea și „rinocerizarea” omului prin pervertire ideologică.

Creștinismul e realism vindecător de iluzii și confuzii.


Google News icon  Urmăriți Puterea a Cincea și pe Google News


Print Friendly, PDF & Email

Alte articole ...

2 Comentarii

  1. Dogaru spune:

    De acord, dar cu o mențiune în legătură cu afirmația „…Hristos” – care nu a fost naționalist.” (în penultimul paragraf), care este un anacronism. Naționalismul nu exista pe vremea lui Iisus din Nazaret.

  2. Daniel Uncu spune:

    Excelent, ca de obicei!

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.