Numiri de care depinde sănătatea democraţiei din România
Nominalizarea şefilor celor două servicii de informaţii, SRI şi SIE, de către preşedintele Nicuşor Dan este aşteptată în perioada următoare. E un eveniment spre care sunt aţintite multe priviri. Sănătatea democraţiei din România, pentru următorii ani, depinde şi de aceste numiri, dar şi de modul în care cele două instituţii vor fi controlate civil.
Alegerea oamenilor care să conducă cele două servicii nu este uşoară şi poate fi un pariu riscant pentru Nicuşor Dan. Aşa cum, în a doua parte a anilor ’90, a fost, de pildă, pentru fostul preşedinte Emil Constantinescu. Ajuns la finalul mandatului, acesta a admis public că fusese înfrânt de servicii. E adevărat, serviciile de informaţii de azi nu mai sunt cele de la finalul anilor ’90, au trecut – asemenea structurilor din Ministerul Apărării şi Ministerul de Interne – printr-o reformă impusă de intrarea României în NATO –, dar aceasta nu este o garanţie că în aceste structuri nu au rămas şi oameni care nu sunt nici pro-NATO, nici pro-europeni şi care, la o adică, ar putea pune umărul la devierea României de pe traiectoria euroatlantică. Problema este câţi sunt şi în ce funcţii. Episodul prin care a trecut România la alegerile prezidenţiale din noiembrie 2024, când Călin Georgescu câştiga primul tur prin interferenţa Rusiei în procesul electoral, indică faptul că în activitatea structurilor de informaţii sau în comunicarea lor cu politicul ceva pare că nu a funcţionat bine.
Viitorii şefi ai SRI şi SIE vor avea de clarificat ceea ce s-a întâmplat înainte de primul tur al alegerilor prezidenţiale din noiembrie 2024. Încă nu ştim dacă România a ajuns la acea breşă de securitate – care a impus măsura excepţională a anulării alegerilor – din superficialitate şi neprofesionalism, ori prin complicitate, ori din cauza legislaţiei privind securitatea naţională, învechită şi nealiniată noilor provocări de securitate.
De la SRI ceea ce va trebui să aflăm şi noi, opinia publică, nu doar preşedintele Nicuşor Dan, este răspunsul la câteva întrebări – răspuns pe care l-am solicitat, în vara acestui an, dar fără să primesc informaţii edificatoare, pe motiv că unele sunt valorificate prin trimiterea către beneficiari legali, iar altele nu sunt publice. Întrebările sunt:
- A fost dispus un control intern care să clarifice cum a fost posibil ca România să fie ţinta unei acţiuni hibride agresive ruseşti în campania electorală pentru Preşedinţie şi cum a fost posibil sprijinul venit din partea unui actor statal pentru candidatul Călin Georgescu, fără ca SRI să poată preveni această situaţie extrem de gravă?
- Dacă a fost dispus un astfel de control, la ce concluzie s-a ajuns şi ce măsuri au fost luate?
- Dacă nu a fost dispus niciun control intern, care este motivul?
- SRI a ştiut despre acest pericol la adresa securităţii naţionale – şi a trimis, înainte de 24 noiembrie 2024, rapoarte sau avertizări unor instituţii ale statului? Dacă da, la ce instituţii a trimis astfel de documente?
De curând, fostul şef al Comisiei parlamentare de Control al SRI, Ioan Cristian Chirteş, declara că rapoarele de activitate ale SRI din ultimii ani, blocate în Parlament, ar indica o legătură dintre Rusia şi curentul „suveranist”, dar că ar fi fost ignorate de preşedintele Klaus Iohannis şi de foştii premieri Nicolae Ciucă şi Marcel Ciolacu. Declaraţia a făcut-o după ce tot el, în toamna anului trecut, pe când conducea comisia, afirma contrariul. Aşadar, când a minţit? Minte acum, prins, poate, în angrenajul unei reglări de conturi intrapartinice în PNL sau a unei (foste) facţiuni din SRI cu exponenţii la vârf ai fostei puteri? Sau a minţit în toamna lui 2024, când poate a declarat ceea ce i s-a spus să declare? Ne vom lămuri – sperăm – când vor fi publice Rapoartele SRI la care făcea referire.
SIE va trebui să clarifice alte aspecte, legate însă tot de fostul candidat la Preşedinţie Călin Georgescu. Deşi CNSAS solicitase, în noiembrie 2024, verificări în privinţa colaborării/necolaborării cu Securitatea a acestuia, SIE nu a furnizat dosarul. Plecând de la această situaţie, se desprind câteva întrebări – nici la acesatea nu am primit răspuns, pe motiv că activitatea instituției are caracter de secret de stat –, întrebări la care ar fi normal să ofere răspunsuri pentru a elimina suspiciuni privind o eventuală complicitate:
- Din ce motiv nu a predat SIE dosarul către CNSAS: nu există un astfel de dosar ori a fost încadrat la categoria “siguranţă naţională”?
- Dacă este încadrat la categoria “siguranţă naţională”, în ce dată a fost luată această decizie? Care nu se ia unilateral, ci de către o comisie comună din care fac parte şi reprezentanţi ai CNSAS, or această instituţie nu indică o astfel de situaţie.
- Confom unor date biografice ale lui Călin Georgescu, înainte de 1989 a fost trimis “în misiune” în Regatul Unit şi în SUA. Ce instituţie l-a trimis în străinătate şi unde anume?
- Ce instituţie i-a emis avizul de securitate, la ieşirea din ţară, aviz pe care îl impunea legislaţia de atunci?
Sunt semne de întrebare care, rămase fără răspuns, ar putea slăbi încrederea – şi a opiniei publice, şi a partenerilor din NATO – în aceste structuri. Or, serviciile de informaţii joacă un rol crucial în societate, mai ales în contextul în care România este ţinta unui război hibrid dus de Rusia. În ultimii aproximativ 15 ani, s-a investit mult în creşterea forţei şi a performanţei lor, ceea ce e bine. Un stat puternic are servicii de informaţii puternice şi eficiente. Ceea ce nu e bine este că avem un control civil al lor mult prea slab, aproape inexistent.
Faptul că nicio voce din Comisia de control al SRI nu a vorbit, timp de cinci ani, despre faptul că Rapoartele anuale de activitate ale SRI pe anii 2020 – 2024 nu au ajuns la vot în Parlament este un exemplu grăitor de dezinteres, de neprofesionalism din partea atâtor oameni care au fost în această comisie, ca membri ori la vârful ei. Şi nu sunt puţini cei care nu aveau ce căuta acolo.
Un exemplu ar fi ex-deputatul PSD Sebastian Ghiţă. În anii 2012-2016, era membru al acestei comisii, în timp ce avea conexiuni economice cu SRI şi era un apropiat al unor şefi din acest serviciu, participând la evenimente neoficiale alături de ei. În decembrie 2016, când a fugit din ţară – deşi era pus sub control judiciar, având interdicţia de a părăsi România – a făcut-o plecând de la o chermeză a SRI. Poate nu întâmplător, fuga lui nu a făcut obiectul niciunei anchete, nici penale, nici interne. Nici în MAI, care l-a scăpat de sub filaj, nici în Poliţia de Frontieră, pe sub nasul căruia ieşise ilegal din România.
Un alt exemplu este deputatul PSD Claudiu Manda, un apropiat al fostului lider al PSD, Liviu Dragnea, care o vreme fusese șeful Comisiei de Control al SRI, deşi nu avea nici o minimă pregătire pentru a se aventura în legiferarea domeniului securității naționale.
Încă un exemplu ar fi fostul deputat PSD Mitică Mărgărit, zis „Cias”, după modul în care a scris în declaraţia de avere că are „ciasuri”. Un politician plin de diplome însă, multicalificat, conform CV-ului – şi în politică externă, şi în diplomaţie, şi în management strategic al afacerilor, şi în informaţii şi securitate naţională –, dar cu, iată, carenţe de limbă română, deci de educaţie şcolară elementară.
Aşa cum am mai scris, ca societate trebuie să ne preocupe nu slăbirea serviciilor de informaţii, ci întărirea controlului civil. Puterea serviciilor de informaţii, derapajele şi abuzurile la care oameni din aceste structuri pot fi tentaţi trebuie şi pot fi contrabalansate de un control civil profesionist şi eficient. Se poate ajunge aici dacă acest control este făcut de oameni bine pregătiţi profesional, care cunosc în amănunt legislaţia în domeniu şi înţeleg atât rolul major pe care aceste structuri îl au într-un stat democratic – mai ales într-un context geopolitic foarte nesigur, cu un război convenţional în apropierea ţării şi un război informatic pe care Rusia îl duce de ani de zile –, cât şi pericolele pe care le implică folosirea abuzivă a puterii de către unii oameni care au acces practic nelimitat la informaţii. Şi este la fel de important ca oamenii care fac acest control democratic să nu fie obedienţi serviciilor de informaţii, să nu fie vulnerabili fie din cauza unor complicităţi generate de afaceri, fie de diplome primite de facto nejustificat ori de doctorate plagiate obţinute în şcolile de siguranţă şi ordine publică, de apărare şi de securitate ale României.
Sănătatea democraţiei din România, pentru următorii ani, depinde şi de numirile care vor fi făcute la conducerile SRI şi SIE, şi de modul în care cele două instituţii vor fi controlate civil.
- Recomandare de lectură: Fuga din ţară a lui Sebastian Ghiţă nu a făcut obiectul niciunei anchete
Mulțumim pentru că ne citiți.
Dacă apreciați ceea ce facem și vreți să ne ajutați, orice sumă contează.
Puteți să ne sprijiniți, accesând butonul de mai jos.
Urmăriți Puterea a Cincea și pe Google News













„…categoria „siguranta nationala”…” România, la un pas de ”junk”. Decizia agenției de evaluare S&P privind ratingul de credit … calificativul BBB-/Negative/A-3, …”///2- (08 Octombrie 2025) – Puternicele Bank of America și Goldman Sachs oferă României împrumuturi care girează credibilitatea țării noastre. Noua metodă a Ministerului de Finanțe…”____–-____Ceace era f. f. previzibil s-a concretizat, NUMAI că o alta agenție de rating a făcut retrogradarea, sa nu para ca Finch ar avea „un dinte impotriva Romaniei, dar te pui cu dan și bolojan ?! Ei se cred și mai Jmecheri și fac CE stiu CONTINUA cu imprumuturile FATALE Romaniei, desi SINGURA solutie este „dansul” PE propriile speze, proprii bani, care EXISTA insa cei doi nu vor sa-i colecteze, de fapt- abia așteaptă sa iasa la pensii anticipate, cu pensii de lux desigur…Trebuie ca cei doi sunt nebuni sau o criminalitate putreda de ura( impotriva romanilor), atata timp- cat continua cu imprumuturi, desi o reducerea substantiala a armatei și terminarea TOTALA a pensionarilor anticipate și a pensiilor speciale, atat la armata, etc. , cat și la administratie(inclusiv la capitolul salarizare), ar rezolva problema chiar din primele 6-7 luni, și astfel Romania nu va fi retrogradata la „junk”, care este ultima și urmatoarea treapta inevitabila, in contextul actual, ceace CE chiar că VA fi apocaliptic, deja fiecare roman- DE O ZI sau de PESTE O SUTA ANI- este datorii peste 11 MII de euro, ceace spune clar ca Romania este completat amanetata și ca VA fi vanduta -pe bucati- „salvatorilor” , gen Ungaria, care asteapta rabdatori ca fructul sa fie complet copt și, sa-l adune de pe jos…
România pierde 7 miliarde de euro din fondurile de redresare ale UE. Bruxelles-ul aprobă un plan redus, pe fondul deficitului record .
„…Potrivit noului PNRR, România are termen până la 31 august 2026 pentru a finaliza toate proiectele aflate în derulare. În caz contrar, riscă să piardă accesul la restul de 17,8 miliarde de euro…”___–-___Iata și o forma indirecta de penalizare a tarii, practic UE nu vrea ” sa mai strice orzul pe gaste”, banuieste-stie- ca Romania NU se mai poate redresa( in formula actuala) și -pur și simplu, nu mai vrea sa aloce miliarde, doar pentru a fi platite salarii și pensii de lux, care nici in statele avansate din uniune, nu exista…Daca Bolojan nu vrea sa produca o adevarata reforma, Romania este pierduta, chiar și cu aceasta noua pasuire de 6-7 luni…Romania este superparazitata și CE face Bolojan acum este precum in ” cu o floare nu…”, maruntisul ce-l salveaza el prin CE A făcut pana acum, rămane maruntis, pentru a ajunge la un rezultat substantial și care sa reziste, trebuie sa „atace” marii paraziti, armata, popimea, fundatiile, corp diplomatic, academii, clientele, etc., Altfel, doar pierdere de timp-…
Apropos de TAXAREA PROGRESIVA(amintita si la ultimul articol) , ca ar fi imorala:
„Arthur”*: „daca ar sti saracii cum ne-am imbogatit, ne-ar omora pe toti”///2 -„Este mai ferice sa dai, decat sa primesti”-zice doctrina crestineasca(F.A. 20:35) Lasand -pana la urma- amandoua aceste citate deoparte, miezul problemei este ca omenirea a avut nevoie de sefi de trib, de elite, pentru a progresa, iar din acestea s-au desprins si elite financiare, eventual, actualii miliardari, care nu numai ca sunt o realitate necesara, insa ei sunt -de fapt- motorul economiei mondiale, desigur ne referim la miliardarii veritas si nu „de carton” cum sunt in multe tari neocomuniste(**), care au furat banii fostului stat comunist(ajutati si protejati de asa-zisa justitie) si care -raportat la individ( in imensa majoritate, super-sarac)- reprezentau o suma colosala, care -este clar- a fost impartita intre 5-6 indivizi(sume mari, cu impact national) si mii si mii de faramituri, la diversi trepadusi si centrali , dar si din teren.Cat priveste taxarea progresiva, interesant este ca multi oameni f. bogati(poate si miliardari) „uita” de unde au plecat , anume ca nu ar fi putut sa faca scoala, sa aiba alte facilitati la indemana(macar pentru a capata experienta), daca nu ar fi fost edificate -de stat- DIN TAXELE TUTUROR si ca -in continuare- orice ai produce (inclusiv o carte de succes si/dar deloc tehnologica-deci care nu creaza plusvaloare-) NU are nicio valoare atata timp cat nu este cumparata de cat mai multi, iar unii -cu adevarat saraci- isi cheltuie si ultimul leu pentru produsul respectiv, chiar si numai pentru a fi si ei „in randul lumii”, desi ar trai la fel de bine si fara acest novelty…Si cred, o comparatie inversa se poate face cu aplicatul de amenzi de circulatie, cu cat depasesti mai mult viteza legala, cu atat mai mare amenda(in unele tari chiar 30 de zile de inchisoare si confiscarea masinii), asa si cu taxarea progresiva, „castigi mai mult” dai inapoi mai mult, insa NU exista nicio circumstanta mondiala in care super-bogatii sa fie taxati incat sa-i saraceasca, dimpotriva, taxele pe bogatie sunt inca mici, de unde -O ALTA REALITATE- apar din ce in ce mai multi multimilionari si miliardari- iar cei actuali devin SI MAI bogati…Ca anumite guverne folosesc gresit surplusul monetar din taxe, este un alt adevar, insa nu trebuie sa omoram gaina ce face oua de aur, doar pentru ca labus ii fura si-i mananca din oua, trebui-de fapt- sa tinem acountabili , pentru fiecare leu, administratia si politicul si local si central, IAR asta nu o facem, ne complacem in delasare, iar in Romania la zi( desi e cronica), o avem si o sa-i simtim consecintele…
(* film-sunt doua, aceiasi tema- primul-1981- este cu D.Moore, „Mare la sfat, mic la stat”///**China -inca comunista- a devenit o reala superputere, insa pentru ca a apelat la „trucurile” capitaliste adica liberalism in gandirea si practica economica, si -ceva ce in capitalismul original nu exista- pedepse f. serioase si mai ales pentru VIP-uri (chiar capitale) pentru milionarii de carton”…)
„…Alegerea oamenilor care sa conduca…”___–___a devenit f. evident, ca alegerile -generale sau specifice-nici nu mai au sens, CCR conduce tara cum vrea, este absurd ca doar catziva indivizi sa aiba o asa putere de decizie, practic -in Romania- nu exista un sistem concurential (fie și antagonist) intre puterile statului, practica dovedeste o forma de guvernare asemanatoare Iranului, unde NU pres-edintele și ceilalti cativa inalti oficiali conduc natia, CI cu totul altcineva, la noi aytolahii din CCR…
-II-Laura Codruța Kovesi, despre pensiile magistraților: „Dacă nu este corect că iese la pensie prea devreme, foarte bine, schimbați modul de calcul, dar această discuție trebuie o dată rezolvată și stabilitatea și previzibilitatea în sistem trebuie să se întoarcă”(…)___–___CCR a respins legea prin care se tăiau pensiile magistraților. Reforma lui Bolojan, pusă pe pauză (Ziare.com ) Exact, „boala lunga, moarte sigura”, iar aceasta discutie nici nu trebuia sa existe dacă conducerile anterioare-toate- (pres-edintie, guvernul, parlamentul), nu ar fi acceptat acestea concesii, doar pentru a se pune bine cu justitia, mai toti avand CEVA scheleti prin dulap, sau intentii de infractiuni, simplu, de devalizare( chiar dacă legalizata) a banului public…nesimtirea (= criminalitate) acestei instituții-CCR- a depăşit orice culmi, in special ca aceasta reforma are impact urias in relația cu UE, iar Romania ar trebuie sa fie smirna, avand in vedere că este-realmente- cu streangul la gat, iar acesti martofoi sunt atat de amarnici (și jalnici) incat prefera sa fie distrusa natia, decat sa piarda ei CEVA bani, oricum NEMERITATI…
„Va fi referendum pentru pensiile speciale…”///2–Dosarul de corupție de la Spitalul Militar. Generalul maior Florentina Ioniță, trecută în rezervă de președintele Nicușor Dan.(…)___–-___Desi in varsta și fara un interes direct in „cestiune”, cat și pentru ca locuiesc departe de ” O lume nebuna, nebuna de legat”( poate mai potrivit ” Departe de gloata nebuna”), ma simt parte al acestei actiuni, in fond, de ani de zile- și aproape zilnic- am cerut eliminarea acestor privilegii, acestei uriase nedreptati, iar dacă VA fi referendum, atunci, societatea civila trebuie sa impuna și alte intrebari, la fel de importante și justificate, ANUME despre varsta universala( cu adevarat) de pensionare( 65 ani, pentru absolut toata suflarea), despre numarul de parlamentari(max. O SUTA), cat și despre recuperarea miliardelor deja distribuite in pensii speciale sau iesiti anticipate la pensie( evident, „primirea de foloase necuvenite”), NUMAI asa se poate obtine dreptate și linistirea turmoilului social din Romania, care -altfel- s-ar punea sa dea in clocot…Cat despre ” trecerea in rezerva” este clar ca acest pres-edinte este- in natura sa- un exploatator insensibil, antiumanist, fiind de partea talharilor, măsuri CE trebuia luata era suspendarea fara plata, iar dacă individa era gasita nevinovata, primea plati retroactive, iar dacă VA fi gasita vinovața, evident că -in primului rand- trebuie incarcerata, dar și degradata la gradul de soldati și confiscarea TOTALA a averii, pentru recuperare dar și pentru a se plati partie din amenzile fiscale, care TREBUIE sa fie parte din proces, in acest caz…
„… măsura* ce trebuia…”///’”…trebuie incarcerata**…”(* ce face acest uzurpator de functie, este precum in hit-ul f. vechi ( al The Manhattans) „Let’s just kiss and say goodbye”///** avand in vedere că individa este și militar, ea ar trebui cercetata și inculpata de un tribunal militar, iar daca este gasita vinovata, automat i se poate imputa sabotarea capacitatii de apărarea a tarii, ceace NU poate fi pedepsit decat capital, adica cu „dulcele glont al patriei”)
Casta magistraților sfidează națiunea(petreanu.ro)„…magistraţii nu inteleg…”___–___ in Romania -probabil caz singular, nu numai ca varsta de pensionare- acesti magistraţi NICI nu trebuie sa fie desteptzi(inalt IQ), și nici NU sunt, trebuie sa fie ONESTI și curajosi și nici macar asa NU sunt, inca nu am auzit de un actual și/sau contemporan asa individ, sa fi inventat* sau sa fi descoperit ceva , in domeniile practice…Lucrurile arata clar ca in asa functii/pozitii au ajuns persoane chiar imature și mental și emotional(exceptie, mature, chiar batrane, ca varsta!), singurul lor scop este sa adune averi, de unde, dacă s-ar ordona un „biletele la control!”(averile la control), al acestor 9 plus inca cateva sute de magistraţi dinspre varful castei, s-ar dovediti ca nici un sfert din aceste averi, NU pot fi justificate…Problema este ca nimeni din primele cateva functii -in stat- nu are curajul sa ordone asa ceva, și aceasta este „temelia tuturor „invatzaturilor”(!), adica coruptia, lipsa de onestitatea și profesionalism sunt de regasit oriunde, ” de la vladica la opinca”…La fel de „bine” este și ca „mamaliga nu explodeaza”, iar cei enumerati mai sus, stiu asta…(* celebra trupa Jetho Tull **, poarta numele unui inventator Englez,de pe la 1600+, in agricultura, dar care -initial- a fost instruit (scoala) pentru a fi barrister, dar -apoi- el nici nu s-a mai obositi și pentru oficializare(diploma///**care au o multime de hit-uri, unde troneaza Aqualung, in care leader-ul vocal/polinstrumentist-Ian Anderson- dovedeste că el este adevaratul „zeu al flautului”, cu deosebire in varianta „cu orchestra”, parti din solo-ul de flaut , putand fi inserate in banda sonora a multor filme( precum Brigadoon) dar -cu osebire- in Avatarurile lui James Cameron, caruia(in 2020) direct , sau prin media***, i-am sugerat acest lucru…///*** la unul din articolele lui Patrick Frater (la subiect, Avatar și J.Cameron), pe Variety…)
apropos de varsta, lasam la o parte „interesul direct” sau indirect:
”
(…)Maurice Chevalier, pe langa cele 2 calitati artistice- actor si singer- cugeta si adanc, el este cel care a zis ” Batranetea nu este grozava, dar avand in vedere alternativa, este ok!”( aprox.),actor care alaturi de Claudette Colbert, Leslie Caron si Louis Jourdan, a făcut o stralucita cariera la Hollywood, Alain Delon doar incidental,iar “frumosul lumii” (Jan -Paul) nu a vrut sa vina la Hollywood, insa a facut un film de exceptie cu americanca Jean Seberg, filmul “Breathless”).///
-II-
-taxare progresiva-
(LevSt.-15/05/2020 la 00:09)
Valentin Lazea (BNR): Introducerea impozitului progresiv e exclusa, bogatii nu sunt dispusi sa ii sprijine pe ceilalti
„Nu o sa fac o recomandare pentru introducerea unei cote progresive pentru ca …
In plus, Valentin Lazea i-a indemnat pe romani sa inceteze sa mai astepte „salvarea din exterior”: „Fiecare cetatean trebuie sa inceteze a mai astepta salvarea din exterior (de la Guvern, FMI, UE etc). Aceasta inseamna maturizarea si responsabilizarea individului”._____––_____deci daca toti (sau majoritatea ) celor inchisi decid sa se desfinteze puscariile, so be it!, ca in Romania vointa celor multi conteaza(macar de ar fi adevarat!) sau a celor bogati, cea ce este real… Insa in mai toate tarile dezvoltate , progresul (si bunastarea generala) s-au obtinut tocmai pentru ca „LA NEVOIE, CIVILIZATIA SE IMPUNE”, asa si in acest caz, taxarea progresiva este o parghie si cale f.f. importanta in dezvoltarea economica si (general) sociala , a unei natii, insa acest lazea /lazy( garantat, un mare trantor), tocmai pe marii paraziti ii apara, pentru ca si el (precum mucur isarescu, etc., etc.)face parte dintre ei, probabil ca salariul sau este de cel putin 8-9 MII EURO /luna, , asa ca …Am cautat la biografia lui, la fel ca la multi alti „mari”, ” nu are tata, nu are mama”(adica nu doar nume dar CINE au fost) , probabil ca unul din parintii sai este din aceiasi grupa cu misteriosul tata al lu’ carmen iohanis, sau al monicai machiavella, , etc…Tocmai pentru ca este UN ASUPRITOR ( si -culmea- SE SIMTE INDREPTATIT sa fie!) cere maselor sa nu mai astepte ajutor de la guvern,etc., ca si cum nu asta ar fi prima sarcina si datorie a guvernului, SA-SI AJUTE CETATENII, iar ajutorul cel mai sanatos este INDEPLINIREA CORECTA A ATRIBUITIILOR, cat si UN GUVERN( conducere generala a tarii) CAT MAI REDUS NUMERIC, tocmai pentru ca „bugetofagia” este un termen specific tarilor precum Romania, iar coruptia devine quasigenerala in guvernari prea mari,…Iar realitatea romaneasca este clara: o IMENSA CLASA DE PARAZITI INSTITUTIONALIZATI, care fura orice plus valoare, si -ca intr-un vis cu nebuni- si saboteaza orice idee care ar stopa degringolada actuala si ar repune tara in randul natiilor prospere si respectate…///
(LevSt.-o2-08-2020)
1- parlament de max O SUTA membri , o singura camera.
2- Reduceri de ministere, departamente, etc..
3-Reduceri de personal in administratie cu cel putin 25%.
4-Reducerea efectivelor armatei cu cel putin 75%.
5-reducerea numarului de ambasade si consulate.
6-desfintarea academiei romane si reanfintarea pe baze “prin concurs”, cu max. 30 membri.
7-Nationalizarea apelor si padurilor , dar exploatarea acestora si prin firme particulare.
8 nationalizarea intregului pamant si reampartirea imediata a cate max. un ha/cap locuitor trecut de 16 ani
9-mentinerea in proprietatea statului a unui minim de 20% din suprafata totala.
10-Stabilizarea generala pe termen nelimitat(politico- socio-economica) prin reantoarcere la Monarhie, iar la aceste timpuri NUMAI cu aport Englez, la varf.
11- Pe termen “Urgent”, adica imediat si care pot intra in efect in max. 2 saptamani, aplicarea Moratoriului pe salarii si pensii, LA STAT, unde cel mai mare salariu sa fie de max. 3 salarii medii pe economie, iar la pensii, max. 2,5 pensii/pensia medie, recuperarea tuturor sumelor acordate abuziv (chiar daca legal) in pensiile “speciale”, care -in mod normal- intra sub incidenta penala, ca si ” bunuri nemeritate-si constientizat de primitor- , primite in gaj,etc. si folosite in scop propriu”, in detrimentul semenilor.
12-Introducerea imediata a TAXARII PROGRESIVE, pe total venituri.
apropos de punctul 8 -de mai sus-(nationalizare și imediata reampartire…), mai jos un titlul illustrativ pentru ce propun de ANI și ani, ceace devine și mai sustenabil in epoca IA cand oricine , poate accede la o diploma, DE ACASA, in timp- ce-si face și banii, prin putina munca și la modul onest:
„Compania americană Palantir contestă valoarea universităților tradiționale și recrutează absolvenți de liceu
(Veronica Andrei Duminica, 02 Noiembrie 2025, ora 22:10 )”Compania americană Palantir Technologies …”
-II-
” De ce ne pasă de Ziua Educației?(-ASUR-Un articol de Alexia Ciocheltca.)
Publicat de Ziua Internațională a Educației 2025) „…Ziua Educatiei…”____––____indraznesc sa cred că Romania poate intra in Cartea Recordurilor și cu numarul coplesitor de „Ziua…” . imensa majoritate fiind „ziua” sau celebrari religioase, iar cand este vorba de „Ziua Educatiei”, ca exemplu, aceste celebrari devin irelevante, practic masele NU mai au apetit pentru o REALA educație, ceace se deruleaza in Romania este o absoluta falsa educație, care este contraproductiva economic și depresanta in plan personal, de unde dovada clara (alaturi de alte aspecte), că programul descris de mine, este singurul salvator și pentru persoana dar și general-economic…Iar acest plan-deja expus- nu poate fi efectiv- decat dacă se deruleaza o adevarata reforma social-economica, reforma in educație derivand din aceasta reforma generala…Evident este vorba de faptul că in Romania a „prins” o alta Jmecherie, adica statul excesiv, prin scoli ( multe dubioase, in primului rand din cauza existentei disciplinei „religie”), alergatul dupa diplome pentru impopotzonare, in timp ce tinerii -masele, nu beizadelele- prefera sa sclavagizeze in diverse tari, decat sa munceasca pe nimic in Romania…Pe scurt, aceasta reforma trebuie sa porneasca de la satisfacerea simtului și dreptului natural de proprietate și inca una aducatoare de venit imediat, iar acest lucru poate deveni realitatea dacă dam dovada de REAL umanism, adica o reforma in care fiecare tanar ajuns la 16 ani, sa primeasca un ha. pamant(aprox.), cu un singurul scop, adica productie, iar statul trebuie sa investeasca( chiar cu recuperarea investitiei, INSA pe zeci de ani), in ridicarea de MICROFERME(le-am numit Miraj), pe acelaşi suprafata de max. 2 ha( rezidenta de cuplu), dotate cu toate noutatile tehnologice (inclusiv la casa rezidentiala), incat cei doi sa poate ara (efectiv) de la balconul lucuintei, terenul, cu echipamente electrice , special desenate acestor microferme, iar consecutiv, acesti tineri trebuie sa-si continue scoala (mai degraba on line), iar cei cu inclinatii academice sau vointa pozitiva , se vor detasa, și dupa 2-3 ani dupa ce au strans și CEVA bani (prin munca onesta) se pot inscrie la diverse facultati, inclusiv -deasemeni- on line sau prin corespondenta, etc., și asa vom avea tineri care la 22-23 ani pot fi și licentiati și impliniti financiar, sau -oricum- cu un start imbatabil… :” Gustul amar al unor tineri români despre realitatea din România: „Fac 29 de ani și în afară de un credit la telefon și un contract de chirie n-am nimic pe numele meu”
(Autor: Bogdan Atanasiu )
Soluții pentru redresarea rapidă a economiei, propuse de un profesor universitar: „Este clar că politicienii nici nu vor reformă” (Aniela Manolea Marti, 28 Octombrie 2025, ora 09:1622) Soluții pentru redresarea rapidă a economiei, propuse de Cristian Păun.În timp ce economia României stagnează, un profesor universitar de economie propune „două soluții rapide de redresare a situației”. Cristian Păun pledează pentru găsirea unor investitori străini cât mai rapid, alături de o măsură care să reducă deficitul comercial „enorm” (….)____––_____intotdeauna l-am banuit PE individ ca este cam dobitoc și las,( dar infumurat cat catedrala neamului !) ca sa vezi! ditamai „profesorul” universitar bate campii cu gasirea de investitori STRAINI, desi chiar dacar mai gasesti asa fraieri, este f. normal ca acestia sa ia frisca și cireasa de PE tort și -la fel- sa te lase balta la orice adiere neplacuta de schimbare defavorabila lor…Iar a două propunere, nici macar nu o explica CUM, se foloseste de un limbaj de lemn, doar bate apa in piua, practic nu face nici-un sens…Iar ASTA in timp- ce CHIAR SI el stie( banuiesc, nu poate fi chiar in ultimul hal de dobitoc), ca -in situatia Romaniei- aceasta „salvare”, inseamna doar un mic termen de „furat de timp-„, adica falimentul nu este departe, desi salvarea REALA este chiar in tara, insa el nu are nici un minim de curaj și demnitate sa arate a fi profesional (economist), Romania -MAI MULT CA ORICAND- TREBUIE sa „joace” cu proprii bani, sa stea departe de orice nou imprumut, banii sunt in tara, se scurg /lunar in salarii și pensii de lux/speciale, la stat, in special și prin intretinerea unei armate SUPRADIMENSIONATE, reducerea serioasa a efectivelor armatei, a cel putin 25% din administratie(in special CEA centrala și la varf, oriunde) stoparea oricaror plati catre popime, academii, fundatii, etc.,pot salva cateva miliarde euro/lunar, ceace -in sub un an- va duce la o balansare a debitului extern, marele pericol iminent, care ameninta Romania, fiind vorba de saptamani sau luni, pana se va ajunge la colapsul general toral…
-pt. conformitate- vorba „paunului, ” investitori straini!!!”
4 companii au anunțat plecarea din România din cauza economiei în derivă. În plus, circa 1.700 de angajați sunt dați afară de la alți giganți (Alexandra Constantinovici – Marti, 04 Noiembrie 2025, ora 19:18) Patru companii mari din industria retail, electrocasnice și utilaje industriale se retrag complet de pe piața românească.(…)___–-___ se ingroasa „gluma”
alaturi de Carrefour și Karl Mayer și Haier se retrag total, iar Bosch, redirectioneaza o mare investitie – ca si facuta- din Romania, in Polonia…Plus-ca alt efect- cateva mii de noi someri… Iar ASTA in timp ce peste un sfert de milion de indivizi (armata-activi și rezerva) sunt platiti cu mult mai mult decat salariul mediu, in pensii, salarii și diverse bonificatii, „pe langa”)* și nici macar nu mai suntem ca in „Eu imi apăr SARACIA și nevoile și neamul…”, pentru ca însăși armata este marea generatoare de saracie, si neamul a devenit destul de pestritz, iar cel putin un sfert din neam, trebuie cautat printre alte neamuri, unde -peste 95%- muncesc la „muncile de jos” și sunt platiti mai prost decat localnicii, din aceiaşi pozitii…(* iar culmea culmilor- NORMAL, in Romania) este ca acestia nu platesc contributie, pentru pensii, și ies la pensii cu cel putin 20 ani, inaintea celor care munceasc. și care -daca apuca pensia- vor muri in primul sau primii ani, de pensie…
Nicușor Dan declară că e pregătit să-l numească pe Sorin Grindeanu premier. „Nu văd de ce nu aș face această nominalizare” (Ziare.com )__–___cum am mai zis, acest individul este ori porc ori criminal, sau amandoua…Romani, demiteti-l INAINTE de a devenit „in full/fool”, noul iohanis..///
2- ministrul finantelor , a. nazare, ” retrogradarea Romaniei – de S&P-la ultima clasa, INAINTE de junk, recunoastere a stabilitatii…”___–-___astuia i se nazare cate CEVA, din senin, și tine mortis sa -si imparta nalucirile, practic este precum in acel proverb” este scuipat intre ochi, iar el zice ” iar da dumnezeu ploaie”, asa și aici,ceace spune aceasta retrogradarea (se vede ca nici nu conteaza, pentru oficialii romani), este un avertisment pentru eventualii investitori, este precum in Divina Comedie (la noi „Di vina Cumetrie!”), „Lasciate ogni speranza”, adica ” investitori, riscati masiv, intrand pe piața românească”…
„…(Di vina Cumetrie!)…”___–___care troneaza in societatea românească, și mai ales la varfurile ei, unde fanariotismul tardiv este f. functional, fie ca platesti funcția „dupa”, fie „INAINTE”(moda ceva mai noua):
” USR o propune ca Avocat al Poporului pe Roxana Rizoiu, expertă în drepturile omului. L-a împrumut pe Nicușor Dan cu 120.000 de lei pentru campania electorală
„Avocatul poporului” ( asa-zis al poporului!) este o gaselnita românească, pentru a tine indulcite urechile norodului, in realitate este o parghie statala de a controla masele, si-desigur- o institute unde sunt insurubati zeci și zeci de paraziti, care sunt pile(neamuri, prieteni, amante, etc.) ale celor din sferele inalte ale puterii…Aceasta institute NU trebuie sa existe, ce ar trebuie sa facă Dan și Bolojan, sa comaseze ministerul apărării (dupa reducere cu 75%) cul de interne, iar cele 2 servicii, transformate in departmente și integrate in acest nou minister, cu ministru Emilia Sercan…
(context.ro) La granita NATO: In Romania, supraveghere cu echipamente…”„…statul chinez-… suedeze,…germane…”///2-Dronele ar putea înlocui unitățile mari ale armatei americane din Europa///3-Contract important în domeniul Apărării semnat între Coreea de Sud și România. 725,5 MILIOANE dolari…///3- Guvernul Romaniei a aprobat cumpararea unei fregate din Turcia…____–-____si atunci de ce mai avem academicieni, facultati de inginerie, porturi fluviale și la mare, dacă cumparam și iar cumparam, și inca PE bani imprumutati…Nu ar fi mai fezabil ca guvernul sa ofere romanilor care dovedesc ca stiu și sunt in stare, sa construiasca acele camera de supraveghere, fregate , arme și alte echipamente necesara apărării, pentru ca asa cum am mai spus, razboaile viitoare se vor desfasura in aer/prin aer, iar Romania care nu are intentii de invazie, ar trebuie sa construiasca zeci de mii de drone (f. multe kamikaze), de mare viteza și precizie, și cred că -mai degraba- tineri ingineri sunt in stare de a le desena și construi asa ceva, dar sunt sabotati de cohortele de academicieni și profesori universitari, care s-ar face de ras, ei ajungand in pozitiile respective prin plagiaturi grosolane, niciodata avand ei însăși ceva idei…