Paula Modersohn-Becker, figură reprezentativă a Modernismului, expusă la Timişoara

Paula Modersohn-Becker

După marile expoziții, Brauner, Neagu, Brâncuşi, pe care Muzeul Național de Artă Timișoara și partenerii săi le-au adus la Timişoara în anul Capitalei Culturale Europene, în primăvara acestui an oferă publicului posibilitatea întâlnirii artistice cu Paula Modersohn-Becker, una dintre cele mai reprezentative figuri ale Modernismului, şi cu artiştii din Worpswede.

 

Expoziţia Paula Modersohn-Becker şi colonia de artişti din Worpswede. Desene și grafică 1895-1906  va putea fi vizitată în perioada între 20 martie – 21 aprilie. Aceasta reunește lucrări ale Paulei Modersohn-Becker (1876-1907) și ale artiștilor alături de care a creat în comunitatea restrânsă de la Worpswede, din apropierea orașului Bremen.

Operele coloniei de artiști, compusă din Otto Modersohn, Fritz Mackensen, Hans am Ende, Fritz Overbeck şi Heinrich Vogeler, și în special cele ale Paulei Modersohn-Becker sunt considerate un simbol al unei perioade de cotitură din istoria artei, în care noi forme de exprimare artistică sunt căutate în mod asiduu. De altfel, începutul secolului XX este o perioadă de schimbări majore și în societate, mai ales în ceea ce privește lupta femeilor pentru emancipare.

Concepută ca itinerantă de curatorul Wulf Herzogenrath, pentru Institut für Auslandsbeziehungen, expoziţia Paula Modersohn-Becker şi colonia de artişti din Worpswede. Desene și grafică 1895-1906 va fi configurată și contextualizată în spațiile Muzeului Național de Artă Timișoara de curatoarele Andreea Foanene și Teodora Talhoș, care este şi coordonatoarea biroului regional din Timișoara al Institutului German pentru Relații Culturale Externe.

Lucrările expuse oglindesc legăturile strânse din interiorul coloniei de artiști de la Worpswede, un loc pitoresc din nordul Germaniei, marcat de o geografie dificilă și de un climat neprietenos. „Artiștii care au trăit și lucrat împreună acolo au dezvoltat relații simbiotice, prin care s-au susținut și inspirat reciproc. Trecerea dintre secole a creat un moment de tranziție și în artă: mai multe curente iau naștere sau se transformă radical (Impresionism, Art Nouveau, Expresionism), multe dintre aceste schimbări fiind vizibile în lucrările din expoziție. Din întreaga constelație artistică de la Worpswede, Paula Modersohn-Becker se remarcă prin avangardismul său, fiind singura care s-a îndreptat cu adevărat spre modernism. Inspirată de Van Gogh și Cezanne, artista dă dovadă de o iscusință aparte când vine vorba de utilizarea culorii, folosind o pensulație atipică, marcantă. Iese în evidență și prin sensibilitatea acută în observarea lumii din jurul ei: a ales să portretizeze mai ales oameni simpli, apăsați de greutățile vieții, atemporali. S-a concentrat în special pe surprinderea femeilor, a feminității realiste, și a copiilor, teme care nu se regăseau des la vremea aceea în artă”, transmit reprezentanţii Muzeului de Artă Timişoara.

Paula Modersohn-Becker, „Head of a young blonde girl wearing a straw hat”, cca 1904, expusă la Kunst und Museumsverein, Wuppertal. Foto: Medienzentrum, Antje Zeis-Loi / Kunst und Museumsverein Wuppertal

Pentru că opera Paulei Modersohn-Becker este încă prea puțin cunoscută în România, această expoziție dorește să crească vizibilitatea atât ei, cât și artiștilor din Worpswede. „TRebuie subliniată actualitatea incredibilă a acestei artiste, care a sfidat normele vremii, arătând o perspectivă sinceră asupra feminității și dând dovadă de o determinare aparte într-o societate patriarhală, plină de constrângeri, temă ce rămâne la fel de actuală și 120 de ani mai târziu”, spune Teodora Talhoș.

Discreditată și defăimată de naziști, artista a devenit una dintre cele mai reprezentative figuri ale modernismului. A fost o pionieră a expresionismului și prima artistă din lume căreia i s-a dedicat un întreg muzeu, în Bremen, Germania, fondat în 1927. Deși a trăit doar 31 de ani –murind  în urma unei complicații la nașterea unicei sale fiice, Mathilde (Tillie) – a lăsat lumii o moștenire artistică de peste 700 de picturi și aproximativ 1000 de desene și gravuri. În timpul vieții a vândut, însă, doar cinci lucrări. Valoarea creației și importanța ei pentru evoluția artei în secolul XX i-au fost recunoscute abia post mortem.

„Fotografiile, desenele, ilustrațiile sau cărțile prezente în expoziție sunt lucrări ce redau climatul artistic european care a generat întâlniri esențiale, dar și traiecte personale de o mare amploare și complexitate. Expoziția celebrează prezența marcantă a artistei Paula Modersohn-Becker și subliniază un context cultural mai larg, aducând în lumină comunitatea artistică de la Worpswede.  În acest context muzeal  favorabil, expoziția „Paula Modersohn-Becker şi colonia de artişti din Worpswede”/ „Paula Modersohn-Becker und die Worpsweder (1895-1906)” devine o ocazie de a cunoaște și integra noi teritorii culturale, oferind ocazia de a înțelege și de a contextualiza opere din colecțiile permanente ale muzeului, create în perioade similare”, spune Andreea Foanene, muzeografă, artistă și co-curatoare a expoziției.

Expoziția Paula Modersohn-Becker şi colonia de artişti din Worpswede este realizată de Institut für Auslandsbeziehungen, în colaborare cu Muzeul Național de Artă Timișoara și Centrul Cultural German din Timișoara. Partener: Consulatul Republicii Federale Germania din Timișoara. Finanțatori: Consiliul Județean Timiș și Goethe Institut România.


Google News icon  Urmăriți Puterea a Cincea și pe Google News


Print Friendly, PDF & Email

Alte articole ...

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.