Domnule ministru, aţi aruncat peste bord 44.000 de elevi

În 13 ani, un milion de destine frânte, elevi ajunşi la liceu pentru că n-au existat alte trasee educaţionale şi pentru că n-a existat o consiliere şcolară şi profesională în cursul gimnaziului. Aceşti elevi nu stăpânesc bine nicio meserie, nici teorie nu ştiu.

 

Avem primele rezultate de la Bacalaureat. La această sesiune s-au înscris 135.513 de elevi şi au fost prezenţi 128.503, 111.544 din promotia 2016-2017. Dintre aceştia, 91.754, adică 71,4%, au promovat examenul.

În funcţie de anul şcolar în care au absolvit studiile liceale, 86.813 candidaţi promovaţi provin din promoţia 2016 – 2017 (77,8%, rată de reuşită din cei prezenţi), iar 4.941 de candidaţi provin din promoţiile anterioare (29,1%, rată de reuşită). S-au înregistrat 97 de medii de 10 (în creştere comparativ cu prima sesiune din 2016 – 56).

Ce nu spune ministrul: În clasele a XII-a şi a XIII-a seral erau înscrişi circa 155.000 de elevi. Cifră aproximativă, pentru că nu apare în niciun comunicat de presă al ministerului. Circa 44.000 de elevi au fost aruncaţi peste bord, nu se spune nimic despre ei. Ce ar motiva 44.000 de elevi, care şi-au ros hainele şi energia patru ani pe băncile liceului, să nu se înscrie la bacalaureat? Convingerea că nu sunt pregătiţi să reuşească la examen. Ce altceva? Şi atunci, aceşti 44.000 de elevi nu trebuie trecuţi la eşec? La nepromovaţi? În aceste condiţii, dacă raportăm cifra de reuşiţi la 155.000, avem un procent de „succes” de 56%, nu de 71%, cât se laudă ministerul.

Ministrul Liviu Pop confirmă aceste date, când spune: „În 13 ani, un milion de tineri nu au promovat Bacalaureatul, iar Ministerul Educaţiei caută soluţii pentru a-i ajuta să finalizeze studiile. Este un fel de a doua şansă pentru aceşti tineri.”

Un milion de destine frânte, elevi ajunşi la liceu pentru că n-au existat alte trasee educaţionale şi pentru că n-a existat o consiliere şcolară şi profesională în cursul gimnaziului. Aceşti elevi nu stăpânesc bine nicio meserie, nici teorie nu ştiu. Unde să meargă în piaţa muncii? La joburi care presupun muncă necalificată?

Cine este vinovat că aceşti elevi n-au mers pe traseele educaţionale care li se potriveau? Statul, prin politicile publice din educaţie, care au decis un singur traseu educaţional: liceul. Abia în 2011 a fost reînfiinţată şcoala profesională, care a ajuns acum la 80.000 de elevi, comparativ cu 2004 când erau 290.000 de elevi.

Între procentul  de promovare maxim, Sibiu – 83,70% şi cel minim, Giurgiu – 50,70%, există o diferenţă de 33 puncte procentuale, mult prea mare când discutăm de zeci de mii de elevi şi se aplică Legea numerelor mari din matematică.

Ministrul învăţământului, Liviu Pop, face şi greşeli de exprimare impardonabile. Confundă promovarea cu promovabilitatea.

Conform Dex, promovabilitate, s. f., înseamnă însuşirea a tot ceea ce poate fi promovat. Promovabil înseamnă ce poate fi promovat, nu şi promovat efectiv. Din categoria „cumpărabil”, „mâncabil” etc.

Exprimarea corectă, la care te-ai fi aşteptat din partea ministrului Învăţământului, este, aşadar: „procentul de promovare a fost de 71,4%”. Visez la ziua în care măcar miniştrii Educaţiei să vorbească corect româneşte. Se pare că mai avem de aşteptat.

Liceele tehnologice au cele mai slabe rezultate la bacalaureat, trecând peste faptul că avem circa zece licee cu zero promovare. În plus, aceste licee se depopulează, astfel că rămânem şi fără meseriaşi şi specialişti în ramurile industriale.

Acest tip de analize ar trebui să fie prezente la nivelul conducerii statului, al Parlamentului şi al Guvernului. Din păcate, de 27 de ani băltim în aceeaşi încremenire în care nu se schimbă nimic.

 

Articol publicat şi în Adevărul.

Publicitate

Google News icon  Urmăriți Puterea a Cincea și pe Google News


Print Friendly, PDF & Email

Alte articole ...

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.