Curriculumul aberant goneşte copiii din şcoli

Autorii de programe şi manuale nu înţeleg că la 11 ani nu poţi pretinde rigoare ştiinţifică de la elevi. Rigoarea ştiinţifică, abstractul apar la liceu şi, mai ales, la facultate.

 

Suntem în plin proces de aprobare a proiectelor de manuale pentru ciclurile primar şi gimnazial. Nu este prima oară când scriu despre curriculumul şcolar şi despre manuale. Degeaba. Mă şi mir că mai am răbdare să mă aplec asupra acestui subiect, ştiind că vorbesc la pereţi, scriu, dar nu citeşte nimeni, dintre cei cu putere de decizie, ce spun. Şi nu sunt păreri personale.

Sunt exemple scoase din manualele de clasa a V-a, recent introduse în circulaţie şi care se adresează unor copii de 11-12 ani.

Autorii de programe şi manuale nu înţeleg că la 11 ani nu poţi pretinde rigoare ştiinţifică de la elevi. Ci înţelegerea lumii şi a societăţii prin intuiţie, prin exemple concrete. Rigoarea ştiinţifică, abstractul apar la liceu şi, mai ales, la facultate.

Altfel, forma grafică, desenele, materialele audio-video, alte auxiliare au progresat mult, fac manualele mai atractive, dacă nu ar avea un număr de concepte prea abstracte şi sofisticate, de natură să-i sperie pe elevi. Şi să-i îndepărteze de şcoală.

Despre manualul de biologie de clasa a V-a am scris aici. Reiau doar lista, incompletă, a conceptelor pe care un copil de 11 ani trebuie să le înveţe:

Biotop, factori abiotici, biocenoza, ecosistem, biom, apă salmastră, eclozare, poichiloterme, homeoterme, lanţuri trofice, descompunatorii, mimetismul, crustacee,  nutrienţi, graminee, moluşte,  protozoare, humus, artropode, endemic, angiosperme, acicular, gimnosperme, plancton,  planarie, relict, submers, troglobionte, troglofile,  fitoplancton, zooplancton, detritus, epifite, prehensil, heterotrofă, autotrof, saprofite, agent patogen, protiste, euglenă, pigment clorofilian, hife, miceliu, ruginile, rizoizi, rizom, cormofite, spongieri, celenterate, cefalopode, artropode, chitină, monotreme, pinipede, placentare, marsupiale, heterotrofe, saprofite.

Doar citirea acestor concepte te înfioară. O parte dintre ele se învaţă la facultate, nu la clasa a V-a.

Iată exemple din manualul de la matematică:

Exerciţiul  9. c) este greşit formulat.

Am văzut manuale de matematică pentru clasa a V-a din Marea Britanie. Nici gând de aşa ceva. Multe exerciţii comune, banale, dar care consolidează învăţarea celor patru operaţii şi, apoi, rezolvarea unor probleme simple, legate de situaţii concrete din viaţă.

Iată acum o listă incompletă de concepte din Manualul de geografie de clasa a V-a:

troposferă, stratosferă, mezosferă, termosferă şi exosferă, ionosfera, amplitudine termică, factori pedogenetici, impactul antropic, ueduri, antropic, apă fosilă, areal, azonalitate, dezagregare, ecosistem, etajare, habitat, humus, supra exploatare, rifturi subducţie pungi magmatice, geosfere, litosferă, plasmă, desublimare.

„Majoritatea oamenilor de ştiinţă sunt de părere că, la început, adică acum aproximativ 15-16 miliarde de ani, totul a pornit de la o uriaşă explozie, iar momentul iniţial al acestei explozii a fost denumit Big Bang. Acest eveniment unic a dat naştere materiei, energiei, spaţiului şi timpului”.

M-a întrebat un elev de clasa a V-a cum e cu Big Bang-ul. I-am spus cam acelaşi lucru. Cum adică, m-a chestionat elevul, şi înainte de Big Bang nu exista nici spaţiu, nici timp? Aşa zic unii savanţi, răspund eu. Nu cred, zice elevul. Aşa se întâmplă când prezinţi elevilor teorii prea sofisticate pentru mintea lor. Iar elevii rămân cu ideea că nici profesorii nu ştiu ce predau.

La Istorie:

zigurat, apogeu, Canaan, scriere cuneiformă, scriere hieroglifică, sumerieni, akkadieni, asirieni, babilonieni, fenicieni, pixidă, Kilix, Hidrie, riton, crater, acropolă, agora, polis, hegemonie, hoplit, liga, diadoh, elenism, efeb, fronton, friza, capitel, frescă, fondare, patrician, plebeu, retorică, virtute, dava, şindrila celţi, Coran, Islam, profet, revelaţie, etnogeneză, calif, rit, schismă, ţarat, cormană, conciliu, carta, câmp lexical, senior, suzeran.

Noţiuni şi concepte care se adresează, mai degrabă, liceenilor. Şi pentru ei greu de reţinut şi priceput. Sigur, există şi elevi supradotaţi, cu o inteligenţă dominant conceptual-teoretică, care ar putea înţelege şi reţine aceste concepte. Cam 30%. Dar nici aceştia nu au aceeaşi pasiune pentru toate materiile.

Împărţind la zece materii, obţinem cam 3% dintre elevi pasionaţi de istorie, să spunem. Şi pentru 3% îi chinuim pe toţi elevii cu concepte şi noţiuni precum cele prezentate?

Am susţinut existenţa a trei tipuri de curriculum în cadrul fiecărei discipline: minim, mediu şi de aprofundare. Şi posibilitatea acordată profesorilor de a opta, în funcţie de nivelul clasei, pentru una din variante. Iar dezvoltarea interesului elevilor cu înclinaţii deosebite spre o materie sau alta să se facă în cadrul Curriculumului la dispoziţia şcolii, cu ore plătite de stat la fel ca alte ore.

Ştiu un elev, olimpic la matematica în gimnaziu, care la Evaluarea Naţională a luat notă mică la Limba şi Literatura Română. A fost repartizat la un liceu industrial, nu s-a mai îngrijit nimeni de pasiunea lui pentru matematică şi s-a pierdut. A devenit un elev mediocru.

În Germania, 70% dintre elevi învaţă în şcoli profesionale, şi încă din clasa a V-a se despart filiera teoretică de filiera tehnologică. Exact pentru motivul explicat mai sus: nu toţi elevii au acelaşi nivel de înclinare spre toate materiile. Şi elevii merg la filiera pe care o decide şcoala, nu fiecare de capul său şi al părinţilor. Altfel, cu manuale şi curricule precum cele exemplificate nu învaţă nici ce ar putea să înveţe în mod obişnuit, într-o şcoală normală, nu aberantă cum este şcoala noastră. Bani irosiţi pe manuale, pe funcţionari care zac de zeci de ani în instituţii şi care nu fac efortul să citească curricule din alte ţări.

Consecinţe? România se află pe ultimele locuri în Europa la testele PISA, are 45% analfabeţi funcţional, de 15 ani, nu avem meseriaşi în piaţa muncii, iar antreprenorii şi autorităţile se gândesc să aducă forţă de muncă din alte ţări. Unii antreprenori chiar fac acest lucru.

Are dreptate Liviu Dragnea când spune: „România are nevoie disperată să recupereze cele aproape trei decenii în care reforma educaţiei a eşuat.” Şi este aşa de disperat încât nu ia nicio măsură pentru remedierea situaţiei.

 

Articol publicat şi în Adevărul.


Google News icon  Urmăriți Puterea a Cincea și pe Google News


Print Friendly, PDF & Email

Alte articole ...

5 Comentarii

  1. Stefan Kovacs spune:

    Domnu Vlaston- ești cam paralel cu școala, categoric paralel cu educația – faci doar propagandă PD-L și ca să o dovedim ”nu avem meseriaşi în piaţa muncii, iar antreprenorii şi autorităţile se gândesc să aducă forţă de muncă din alte ţări. Unii antreprenori chiar fac acest lucru.”.l Absolut. De ce să învețe copilul de zigurat sau de apogeu ? Mai bine face tinchigerie sau cursuri de servit pe la mese- așa cum își dorea tăticuțul matale- Băsescu I-ul….

    • Iulia spune:

      Dl. Vlaston cu siguranta are dreptate in ceea ce spune, vorbesc in cunostinta de cauza, ca mama a doi copii in clasele primare. Articolul nu se refera la „a nu invata”, ci la a invata lucruri inutile, greoaie, cu mult peste capacitatea lor ca varsta, prost selectate. Probleme si teorie la greu, practica si logica zero. Manuale, culegeri, auxiliare, cd-uri, cu duiumul, obligandu-ne sa dam bani editurilor care fac legea in scoli….
      Copiii sunt sufocati cu materii condensate, pe care nu se insista pentru aprofundare, cu teme acasa , care dureaza cateva ore pe zi alaturi de parinte. Copiii simt repulsie fata de scoala si invatatura din cauza asta, in lo sa mearga cu drag, sa invete de placere.

      Habar nu aveti, d-le Stefan Kovacs, va legati de politica degeaba… sunteti ca nuca in perete…De ce dracu va mai exprimati parerea , daca nu sunteti in tema….

  2. Ana Tugearu spune:

    Este un articol pe cât de adevărat pe atât de tragic. Sunt mamă de elevă de clasa aIVa și de 5 ani nu încetez să mă mir de informațiile prezentate în manuale și de modul lor de punere în pagină. Nefiind de meserie "didactică" am crezut că am rămas eu în urmă cu puterea de înțelegere a unui copil sau cu viziunea sa "grafică". Aș fi onorată dacă mi-ați permite să distribui acest articol pe blogul meu http://www.teenerete.blogspot.ro.

    Vă mulțumesc

  3. Daiana spune:

    Articol excelent! Sunt mama unei eleve de casă a VI-a și am găsit în manualul de istorie paragrafe COPIATE de pe net! 

    Se folosesc termeni mult peste capacitatea copiilor si programa foarte încărcată! 

  4. Alice spune:

    Un articol adevarat. Cei care se ocupa de educatia propriului copil stiu ca este aberanta programa scolara. In facultate am avut modulul pedagogic si la biologie am avut de predat la clasa a 7 a – respiratia celulara la om si sistemul respirator,  materie care se preda la clasa a 11 a.Este aberant faptul ca la clasa 1 sunt probleme la matematica cu 2 necunoscute, exercitii gresite. etc. Ar trebui cadrele didactice sa aiba un cuvant de spus pt ca majoritatea profesorilor si invatatorilor stiu ca este prea incarcata programa scolara si faptul ca manualele sunt jalnice. Sunt prea putini profesori si invatatori carora le pasa.

    Dl. Stefan Kovacs nu cred ca s-a uitat in manualele copilului sau nepotului.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.