Cristi Tabără – TVR în „biserica“ lui Plahotniuc


Cristian Tabără, prietenosul ghid al emisiunii turistice de pe TVR 1, s-a schimbat la față, într-un Gâdea onctuos la Publika TV, propovăduind minciuni, servind pentru arginți personaje hulpave care împing Moldova la marginea Europei și stau în calea democratizării țării.

 

O scrisoare neobișnuită a fost primită recent din Republica Moldova de Uniunea Scriitorilor, GDS, Fundația Academia Civică, Asociația Ziariștilor Independenți AZIR/AEJ ș.a.

Andrei Năstase, președintele Platformei Demnitate și Adevăr din Chișinău, semnalează cu amărăciune cum un jurnalist TVR a devenit propagandistul oligarhului Plahotniuc. Iată ce spune scrisoarea:

Faptul că C. Tabără participă fără scrupule la jocurile murdare și incompatibile cu statutul de jurnalist al celor de la Publika TV, una dintre televiziunile oligarhului Vladimir Plahotniuc (care a monopolizat piața audiovizuală din Republica Moldova), este deja bine cunoscut la Chișinău. Dar prestațiile sale din ultimele luni depășesc orice limite și încalcă extrem de grav Codul deontologic al jurnalistului și legislația în vigoare. Una dintre ultimele isprăvi ale lui C. Tabără s-a consumat în emisiunea «Fabrica», din 27 iulie 2017, difuzată la Publika TV. Prin trucaj de imagini, prin citarea unor clone mediatice, cum este www.jurnalul.md, creat pentru a genera confuzie și a deruta cititorii site-ului, Opoziția proeuropeană și antioligarhică este linșată, iar cetățenii sunt manipulați și induși în eroare. Infracțiunea mediatică constă în faptul că C. Tabără a făcut comentarii acide despre Maia Sandu și partidul de opoziție pe care îl conduce, bazându-se pe un fals de imagine evident”.

Cum a sărit Cristian Tabără, din postura de „vedetă” a TVR, ca prezentator al emisiunii Exclusiv în România (ultima ediție postată pe site-ul Televiziunii Publice datează din iunie 2017), în luntrea politică de la Publika TV, o afacere suspectă a lui Sorin Ovidiu Vântu cu Plahotniuc, are explicații jenante. Prima este că la TVR numai proștii respectă legea care le interzice jurnaliștilor, indiferent de contract, să lucreze concomitent la altă televiziune. Conducerea TVR se face că nu vede. Cealaltă explicație e și mai penibilă: în toamna lui 2016, „părințelul” Tabără (amintim că omul are studii teologice) i-a ridicat osanale lui Plahotniuc, într-o emisiune dedicată la Publika TV: „În 51 de minute, Tabără a fost umbra lui Plahotniuc, pe care l-a «zugrăvit» admirativ în nuanțe pozitiv-eroice în toate momentele zilei: la cafea («ce privilegiu să primesc cafeaua direct din mâna lui Plahotniuc»), la sală, la masă, în limuzină, înainte de birou, la birou, după birou, sub toate formele a fost umanizat «oligarhul» de peste Prut”, consemnează paginademedia.ro, adăugând câteva secvențe de râsu’-plânsu’: „Sunteți surprinzător de proaspăt. Câte ore dormiți?” sau „E clar că aveți un temperament foarte activ. Aș putea spune chiar hiperactiv. De unde l-ați moștenit?”.

Răsplata pentru grețoasele lingușeli a fost, presupunem, poziția grasă la televiziunea oligarhului, cu misiunea aferentă de a manipula în continuare publicul și de a face praf Opoziția. De altfel, Partidul Acțiune și Solidaritate al Maiei Sandu a anunțat că nu va participa la aceste emisiuni și examinează posibilitatea de a-l acționa în judecată pe Tabără și televiziunea deservită.

Apelul Platformei Dreptate și Adevăr adresat societății civile din România semnalează numeroase minciuni difuzate de Tabără în emisiunile sale, cum ar fi pancarte trucate cu mesaje opuse celor reale, calomnierea liderului Opoziției, împroșcarea celor care îi critică pe Plahotniuc și pe Renato Usatîi pentru politica pro-Putin și le cere jurnaliștilor români să monitorizeze această situație inadmisibilă, care le compromite breasla.

Deși dezinformarea opiniei publice contravine Constituţiei, legislaţiei şi intereselor naţionale ale Republicii Moldova, într-o țară vulnerabilă, capturată de interesele oligarhice, e dificil de sancționat o televiziune acoperită de sfânta libertate de exprimare, biblia democrației și bătaia de joc a oligarhiei, autoritarismelor și iliberalismului. Și uite așa s-a schimbat la față Tabără, prietenosul ghid al emisiunii turistice de pe TVR 1, într-un Gâdea onctuos la Publika TV, propovăduind minciuni, servind pentru arginți personaje hulpave care împing Moldova la marginea Europei și stau în calea democratizării țării. Opțiunea sa nu e tocmai neașteptată, dacă vedem cum se descrie uzând de cuvintele Sf. Apostol Pavel, „Nu fac binele pe care îl vreau, ci răul pe care nu îl vreau”.

Pentru binele public, solicităm conducerii TVR să respecte legea și să întrerupă orice contract cu Cristian Tabără, așa cum prevede art. 11 din Legea 41/1994 a TVR și SRR, precum și alte reglementări interioare ale SRTV.

 

Articol apărut şi în Revista „22”.

Print Friendly, PDF & Email

Articole din aceeaşi categorie:

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.